Modern methods of diagnosis of sensorimotor development of preschool children

Authors

  • G. K. Kudaibergenova Национальный научно-практический центр коррекционной педагогики, Республика Казахстан, г. Алматы
  • A. K. Ersarina Национальный научно-практический центр коррекционной педагогики, Республика Казахстан, г. Алматы
  • T. N. Almazova Национальный научно-практический центр коррекционной педагогики, Республика Казахстан, г. Алматы
        214 327

Keywords:

диагностика сенсомоторного развития, нейропсихология, телесно-ориентированная терапия, сенсорная интеграция, кинезиология, нарушение развития.

Abstract

Article is devoted to the overview of modern methods of diagnostics of viola­tions of sensomotoric development of children of preschool age. In article authors describe specifics of modern approaches of the corporal oriented therapy during the work with children. Today, transition to complex diagnostics and rehabilitation, and also system development of all levels of mental activities of the child is around the world performed, beginning from psychophysiological bases and finishing with the level of any regulation of behavior. The regulations that touch, motor and motive and mental development of the person are inseparably linked with each other are the cornerstone of the approaches considered in article. The correct interaction of all touch systems allows the person to build up the relationship with other people, to care for itself and the relatives, to seize various skills. Thus, the integrated approach including as work with the corporal organization of the child and considering fea­tures of development of the touch sphere provides more effective result as allows to cover the main spheres of development more fully: touch, motor and motive, speech, emotional, social and communicative that positively influences a common development of the identity of the child.

References

Литература
1 Семенович А.В. Нейропсихологическая коррекция в детском возрасте. Метод замещающего онтогенеза - М.: Генезис, 2007. - 474 с.
2 Семенович А.В. Нейропсихологическая диагностика и коррекция в детском возрасте. - М.: ACADEMA, 2002. - 160 с.
3 Сиротюк А.Л. Упражнения для психомоторного развития дошкольников: практическое пособие. -М.: Аркти, 2008. -60 с.
4 Айрес Дж. Э. Ребенок и сенсорная интеграция. - М.: Теревинф, 2009. - 272 с.
5 Кислинг У. Сенсорная интеграция в диалоге: понять ребенка, распознать проблему, помочь обрести равновесие. - М.: Теревинф, 2010. - 240 с.
6 Крановиц К.С. Разбалансированный ребенок. Как распознать и справиться с нарушениями процесса обработки сенсорной информации. - СПб.: Редактор, 2012. - 396 с.
7 Ефимов О.И., Ефимова В.Л. Педагогика, изменяющая мозг. Диалоги невролога и логопеда о развитии детей. - М.: Диля, 2016. - 288 с.
8 Деннисон П.И., Деннисон Е.И. Образовательная кинестетика для детей: базовое пособие по образовательной Кинесиологии для родителей и педагогов, воспитывающих детей разного возраста: пер. с англ. - М.: Восхождение, 1998. - 85 с.
9 Тхостов А.Ш. Психология телесности. - М.: Смысл, 2002,- 288 с.
10 Еаничева, И.В. Телесно-ориентированные подходы к психокоррекционной и развивающей работе с детьми (5-7 лет) / И.В.Еаничева. -М.: Книголюб, 2004. - 144 с.
11 Хризман Т.П. Движения ребенка и электрическая активность мозга. - М.: Педагогика, 1973. - 189 с.
12 РайхВ. Анализличности. -М.: Ювента, 1999. -333 с.

References
1 Semenovich AV (2007) Neuropsychological correction at children’s age. Method of replacement ontogenesis: Education guidance. Genesis,Moscow, Russia. (In Russian)
2 Semenovich AV (2002) Neuropsychological diagnostics and correction at children’s age. ACADEMA, Moscow, Russia.(In Russian)
3 Sirotyuk AL (2008) Exercises for psychomotor development of preschool children: Practical benefit. Arkti, Moscow, Rus- sia.(In Russian)
4 Ayres AJ, Robbins J (2005) Sensory Integration and the Child: Understanding Hidden Sensory Challenges. WPS, Los Angeles, USA. ISBN: 978-087424-437-3
5 Kisling U(2013) Sensory Integration in the dialogue: Understanding the Child. Taschenbuch,Dortmund, Germany. ISBN: 9783808007075
6 Kranowitz CS (2006) The Out-of-Sync Child: Recognizing and Coping with Sensory Processing Disorder.TarcherPerigee, USA. ISBN: 978-0399531651
7 Yefimov OI, Yefimova VL (2016) Pedagogic changing a brain. Dialogues of the neurologist and logopedist about develop¬ment of children. Dilya,Moscow, Russia. (In Russian)
8 Dennison PE, Dennison G (1987) Edu-K for kids: the basic manual on educational kinesiology for parents & teachers of kids of all ages!: Edu-Kinesthetics Inc. ISBN: 978-0942143010
9. TkhostovASh(2002) Corporality psychology. Meaning, Moscow, Russia.(In Russian)
10. Ganicheva, IV (2004) The corporal oriented approaches to the psychocorrectional and developing work with children (5-7 years) l IVGanicheva. Bibliophile, Moscow, Russia.(In Russian)
11. Hrizman TP (1973) Movements of the child and electric activity of a brain. Pedagogy, Moscow, Russia.(In Russian)
12. Reich W. (1990) Character analysis. Farrar,Straus and Giroux, New York, USA. ISBN: 978-0-374-50980-8

Downloads

How to Cite

Kudaibergenova, G. K., Ersarina, A. K., & Almazova, T. N. (2017). Modern methods of diagnosis of sensorimotor development of preschool children. The Journal of Psychology &Amp; Sociology, 58(3). Retrieved from https://bulletin-psysoc.kaznu.kz/index.php/1-psy/article/view/643