The corporate culture of a research university as an object of sociological analysis

Authors

  • S. E. Jamanbalaeva Казахский национальный университет имени аль-Фараби
  • M. Maulsharif Казахский национальный университет имени аль-Фараби
  • G. A. Abdirayimova Казахский национальный университет имени аль-Фараби
        59 36

Keywords:

universities, corporations, corporate culture, methods of sociological research.

Abstract

The paper discusses the specific of the sociological study of the corporate culture of modern research university. By summarizing the results of studies by various authors clarifies the concept of corporate culture associated to the university as a special type of corporation. The corporate culture of the university is regarded as one of the ways to improve its com- petitiveness and means of coordinating the interests of higher education corporations with domestic and foreign public. In the paper analyzed the functions of corporate culture. Particular attention is paid to the methods of sociological research, which are included in the strategy of studying the corporate culture of the university.

References

1 Томилин О.Б. «Оптимистическая трагедия» университетского менеджмента // Университетское управление. – 2006. – №1. – С. 7.
2 Белова Л.И. Корпоративная культура российского университета как объект социокультурного анализа: на примере Южно-Уральского государтвенного университета: автореф. дис. канд. культ. наук.Челябинск, 2009. – С. 6.
3 Черных Е.А. Корпоративная и организационная культура – синонимы или разные понятия? Электронный ресурс: http://www.corpculture.ru.
4 Шумейко М.В. Влияние социокультурных факторов на формирование национальной модели корпоративного управления (концептуальный анализ) // Теория и практика общественного развития. – №2(8). – 2007.– С. 15.
5 Ouchi W. Theory «Z»: How American business can meet the Japanese challenge. – Reading,MA: Addison-Wesley, 1981. – Р. 77.
6 Шейн Э. Организационная культура и лидерство / пер. с англ.; под ред. В.А. Спивака. –СПб: Питер, 2002. – С. 336.
7 Harris P.R., Moran R.T. Managing Cultural Differences. – Gulf Publishing Copany, 1991.
8 Камерон К., Куинн Р. Диагностика и из-Камерон К., Куинн Р. Диагностика и изменение организационной культуры. – 1-е изда-дание. – 2002. – С. 96-100.

Downloads

How to Cite

Jamanbalaeva, S. E., Maulsharif, M., & Abdirayimova, G. A. (2012). The corporate culture of a research university as an object of sociological analysis. The Journal of Psychology &Amp; Sociology, 40(1). Retrieved from https://bulletin-psysoc.kaznu.kz/index.php/1-psy/article/view/360