Theoretical approaches to study professional self-determination in adolescence

Authors

  • A. B. Otarbayeva Казахский национальный университет имени аль-Фараби, Республика Казахстан, г. Алматы
  • M. D. Shagyrbayeva Казахский национальный университет имени аль-Фараби, Республика Казахстан, г. Алматы

Keywords:

, professional self­determination, professional choice, psy­ chological processes.

Abstract

This article deals with current problems of professional self­determi­ nation, theoretical and methodological approaches to the study of profes­ sional identity in adolescence, describes the stages and tasks of profes­ sional self­determination of students. The author reveals the main factors that determine occupational choice, and also describes some of the psy­ chological processes in early adolescence – the period of preparation for the choice of future profession and professional choice.

References

1 Маралов В.Г. Основы самопознания и саморазвития: учеб. по собие для студ. сред. пед. учеб, заведений. – 2-е изд., стер. – М.: Издательский центр «Академия», 2004. – 256 с.
2 Столяренко, Л.Д. Педагогическая психология / Л.Д. Столяренко. – Ростов н/Д: Феникс, 2003. – 544 с.
3 Френкин, Р. Мотивация поведения: биологические, когнитивные и социальные аспекты / Р. Френкин. – СПб.: Питер, 2003. – 650 с.
4 Кон, И.С. Психология старшеклассника / И.С.Кон. – М.: Просвещение, 1999. – 274 с.
5 Шнайдер, Л.Б. Основы семейной пси хологии: учеб. пособие. – М.: Из дательство московского психолого-соци-ального института, 2005. – 928 с.
6 Колесов, Д.В. Современный подросток. Вз росление и пол: учеб. пособие / Д.В. Ко лесов. – М.: Флинта, 2003. – 197 с.

1 Maralov V.G. Osnovy samopoznanija i samorazvitija: ucheb. posobie dlja stud. sred. ped. ucheb, zavedenij. – 2-e izd., ster.
– M.: Izdatel’skij centr «Akademija», 2004. – 256 s.
2 Stoljarenko, L.D. Pedagogicheskaja psihologija / L.D. Stoljarenko. – Rostov n/D: Feniks, 2003. – 544 s.
3 Frenkin, R. Motivacija povedenija: biologicheskie, kog nitivnye i social’nye aspekty / R. Frenkin. – SPb.: Piter, 2003. – 650 s.
4 Kon, I.S. Psihologija starsheklassnika / I.S.Kon. – M.: Prosveshhenie, 1999. – 274 s.
5 Shnajder, L.B. Osnovy semejnoj psihologii: ucheb. po sobie. – M.: Izdatel’stvo moskovskogo psihologo-social’nogo institu-ta, 2005. – 928 s.
6 Kolesov, D.V. Sov remennyj podrostok. Vzroslenie i pol: ucheb. posobie / D.V. Kolesov. – M.: Flinta, 2003. – 197 s.

Downloads

Published

2015-04-01