Theoretical approaches to study professional self-determination in adolescence
Keywords:
, professional selfdetermination, professional choice, psy chological processes.Abstract
This article deals with current problems of professional selfdetermi nation, theoretical and methodological approaches to the study of profes sional identity in adolescence, describes the stages and tasks of profes sional selfdetermination of students. The author reveals the main factors that determine occupational choice, and also describes some of the psy chological processes in early adolescence – the period of preparation for the choice of future profession and professional choice.References
1 Маралов В.Г. Основы самопознания и саморазвития: учеб. по собие для студ. сред. пед. учеб, заведений. – 2-е изд., стер. – М.: Издательский центр «Академия», 2004. – 256 с.
2 Столяренко, Л.Д. Педагогическая психология / Л.Д. Столяренко. – Ростов н/Д: Феникс, 2003. – 544 с.
3 Френкин, Р. Мотивация поведения: биологические, когнитивные и социальные аспекты / Р. Френкин. – СПб.: Питер, 2003. – 650 с.
4 Кон, И.С. Психология старшеклассника / И.С.Кон. – М.: Просвещение, 1999. – 274 с.
5 Шнайдер, Л.Б. Основы семейной пси хологии: учеб. пособие. – М.: Из дательство московского психолого-соци-ального института, 2005. – 928 с.
6 Колесов, Д.В. Современный подросток. Вз росление и пол: учеб. пособие / Д.В. Ко лесов. – М.: Флинта, 2003. – 197 с.
1 Maralov V.G. Osnovy samopoznanija i samorazvitija: ucheb. posobie dlja stud. sred. ped. ucheb, zavedenij. – 2-e izd., ster.
– M.: Izdatel’skij centr «Akademija», 2004. – 256 s.
2 Stoljarenko, L.D. Pedagogicheskaja psihologija / L.D. Stoljarenko. – Rostov n/D: Feniks, 2003. – 544 s.
3 Frenkin, R. Motivacija povedenija: biologicheskie, kog nitivnye i social’nye aspekty / R. Frenkin. – SPb.: Piter, 2003. – 650 s.
4 Kon, I.S. Psihologija starsheklassnika / I.S.Kon. – M.: Prosveshhenie, 1999. – 274 s.
5 Shnajder, L.B. Osnovy semejnoj psihologii: ucheb. po sobie. – M.: Izdatel’stvo moskovskogo psihologo-social’nogo institu-ta, 2005. – 928 s.
6 Kolesov, D.V. Sov remennyj podrostok. Vzroslenie i pol: ucheb. posobie / D.V. Kolesov. – M.: Flinta, 2003. – 197 s.
2 Столяренко, Л.Д. Педагогическая психология / Л.Д. Столяренко. – Ростов н/Д: Феникс, 2003. – 544 с.
3 Френкин, Р. Мотивация поведения: биологические, когнитивные и социальные аспекты / Р. Френкин. – СПб.: Питер, 2003. – 650 с.
4 Кон, И.С. Психология старшеклассника / И.С.Кон. – М.: Просвещение, 1999. – 274 с.
5 Шнайдер, Л.Б. Основы семейной пси хологии: учеб. пособие. – М.: Из дательство московского психолого-соци-ального института, 2005. – 928 с.
6 Колесов, Д.В. Современный подросток. Вз росление и пол: учеб. пособие / Д.В. Ко лесов. – М.: Флинта, 2003. – 197 с.
1 Maralov V.G. Osnovy samopoznanija i samorazvitija: ucheb. posobie dlja stud. sred. ped. ucheb, zavedenij. – 2-e izd., ster.
– M.: Izdatel’skij centr «Akademija», 2004. – 256 s.
2 Stoljarenko, L.D. Pedagogicheskaja psihologija / L.D. Stoljarenko. – Rostov n/D: Feniks, 2003. – 544 s.
3 Frenkin, R. Motivacija povedenija: biologicheskie, kog nitivnye i social’nye aspekty / R. Frenkin. – SPb.: Piter, 2003. – 650 s.
4 Kon, I.S. Psihologija starsheklassnika / I.S.Kon. – M.: Prosveshhenie, 1999. – 274 s.
5 Shnajder, L.B. Osnovy semejnoj psihologii: ucheb. po sobie. – M.: Izdatel’stvo moskovskogo psihologo-social’nogo institu-ta, 2005. – 928 s.
6 Kolesov, D.V. Sov remennyj podrostok. Vzroslenie i pol: ucheb. posobie / D.V. Kolesov. – M.: Flinta, 2003. – 197 s.
Downloads
How to Cite
Otarbayeva, A. B., & Shagyrbayeva, M. D. (2015). Theoretical approaches to study professional self-determination in adolescence. The Journal of Psychology &Amp; Sociology, 53(2). Retrieved from https://bulletin-psysoc.kaznu.kz/index.php/1-psy/article/view/190
Issue
Section
Psychology