Professional positions as a component of the individual specialist

Authors

  • R. K. Toleubekova Евразийский национальный уни верситет имени Л.Н. Гумилева, Республика Казахстан, г. Астаны
  • А. К. Amanova Евразийский национальный уни верситет имени Л.Н. Гумилева, Республика Казахстан, г. Астаны
  • G. S. Tursungozhinova Государственный уни верситет имени Шакарима, Республика Казахстан, г. Семей

Keywords:

professional position, personal position, pedagogics and psychology, values, psycho­emotional support.

Abstract

In this article questions which allow saying that the professional po­ sition is a peculiar alloy of professional outlook and behavioral strategy are considered. The analysis of theoretical literature, allowed defining the following requirements to a professional position of the psychologist: the psychologist as the personality confident in the professional forces begins with unconditional self­acceptance. Activity of the psychologist assumes domination at him humanistic orientation and bright expressiveness of cognitive interests to an inner world of people. Thus it has to keep some distance to avoid a syndrome of combustion and communicative loading – ability to professional development and self­education. The professional position of the student psychologist acts as the steady system of the at­ titudes of the personality towards various aspects of future professional activity defining professional plans and intentions, activities, professional outlook. As the main components of a professional position of students – psychologists we allocate the following components: the self­relation of the personality, the attitude towards people in professions, the relation to future professional activity. Basis for further professional formation is vocational training.

References

1 Даль В.И. Толковый словарь живого Великорусского языка. – М., Мамонтов. Ч.З: П. – 1865. – 466 с.
2 Маркин В.Н. Социальное и биологическое в акмеологии развития: жизненная позиция личности как психолого – акмеологическая категория и феномен социального самоутверждения // Мир психологии. 2005. – № 4 . – С. 45-50.
3 Фромм Э. Душа человека. – М.: Издательство «Республика», 1992. – 430 с.
4 Бодров В.А. Психология профессиональной пригодности. – М.: ПЕРСЭ, 2001. – 511 с.
5 Маркова А.К. Психология труда учителя. – М.: Просвещение, 1993. – 192 с.
6 Краснов С.И. Позиция как деятельностное выражение личностно – профессионального самоопределения // Проблемы проектирования профессиональной педагогической позиции. – М.: Б. п., 1997. – С. 34-45.
7 Слободчиков В.И. Антропологический принцип в психологии здоровья // Вопросы психологии. – 2001. – №4. – С. 91-105.
8 Леонтьев А.Н. Деятельность, сознание, личность. – М., 1975. – 324 с.
9 Кудрявцев Т.В. Профессиональная и личностная позиция психолога // Журнал практического психолога. – 2005. –№6. – С. 28-38.
10 Зеер Э.Ф. Модернизация профессионального образования: компетентностный подход / Э.Ф. Зеер, А.М. Павлова, Э.Э. Сыманюк. – М.: Изд-во МПСИ, 2003. – 408 с.
11 Борытко Н.М. Теория и практика становления профессиональной позиции педагога – воспитателя в системе непрерывного образования: Автореф. дисс....доктора пед. наук.: 13.00.08 / Н.М. Борытко. – Волгоград, 2001. – 24 с.
12 Кулюткин Ю.Н. Психология обучения взрослых – М.: Просвещение, 1985. – 128 с
13 Аминов Н.А. Социально-психологические предпосылки специальных способностей школьных психологов // Вопросы психологии. – 1992. – №1. – С. 74.
14 Фонарев А.В. Психология личностного становления профессионала. – М., 1998. – 248 с.


1 Dal V.I. Explanatory Dictionary of Russian language. – M., Mamontov. CH.Z: P. – 1865. – 466 p.
2 Markin V.N. The social and biological development in acmeology: Beliefs personality as psychological - akmeologу cat-egory and the phenomenon of social affirmation // World of Psychology. 2005. – № 4 . – p. 45- 50.
3 Fromm E. Human soul. – M.: Publishing house “Republic”, 1992. – 430 p.
4 Bodrov V.A. Psychology of professional suitability. – M.: PERSE, 2001. – 511 p.
5 Markova A.K. Work Psychology teacher. – M.: Prosveshchenie, 1993. – 192 p.
6 Krasnov S.I. Position as the activity-expression of personality - professional self // Problems of designing professional pedagogical position – M.: B. p., 1997. – p. 34-45.
7 Slobodchikov V.I. Anthropological principle in health psychology // Questions of psychology. – 2001. – №4.- p. 91-105.
8 Leontiev A.N. Activity, consciousness, personality. – M., 1975. – 324 p.
9 Kudryavcev T.V. Professional and personal position of psychology // Journal practical psychologist.. – 2005. – № 6. – P. 28-38.
10 Zeer E.F. modernization of vocational education: competence approach / E.F. Zeer, A.M. Pavlova, E.E. Simanyuk. – M.: Izd-vo MPSI, 2003. – 408 p.
11 Boritko N.M. Theory and practice of formation of a professional position of the teacher - the teacher in continuing educa-tion: Author. Diss ....the doctor ped. Sciences ..: 13.00.08 / N.M. Boritko. – Volgograd, 2001. – 24 s.
12 Kulyutkin Y.N. Psychology of adult learning – M .: Education, 1985. – 128 p.
13 Aminov N.A. Socially-psychological preconditions special abilities of school psychologists // Questions of psychology. – 1992. – №1. – P. 74.
14 Fonarev A.V. Psychology of personal formation of a professional. – M., 1998. – 248 p.

Downloads

Published

2015-04-01