Social-psychological features of valable orientation development in youthful age
Keywords:
values, psychology, value orientations, youth, development, social experience, social group, individuality, model, students, integrative approach, understanding, implementation, assumption, education institution, social activity, society, actualization.Abstract
The article reveals peculiarities of value orientations development in teen- age, as the research of present social group value orientations allows to recognize the most significant tendencies in general. Teen-age is a period when social needs are dominant and the system of value orientations is developing very intensively as well. Value orientations forming in specific situation of development impact much on future living choice. Understanding of own individuality is a very important factor of interrelationship with others and own self regulation. Development of value orientations in higher education institution is determined not by only high level of students’ activity but getting also professional qualification and competence of future specialist. Studentship as a social group and a carrier of progressing ideas of modern society, in future will be able to realize self values and impact on following generations. Due to training in higher education institution, scientific-research activity, different types educational work and practice, the future specialist forms a system of value orientations and professional selfconsciousness. Reviewing value orientations of youth allows to define the level of its adaptation to new social conditions and innovative potential. Thus, the future status of society depends on what value basis will be formed. At the present time it is necessary to distinguish predominance of values directed onto reaching personal success what gives evidence of individual tendencies predominance. Due to coordination of social and personal-significant goals, through integrative approach the professional orientation actualizes. Identified typical features of students’ value orientations allowed to work out a model on the base of integrative approach, where three levels have been determined: understanding, assumption and value orientations implementation.
References
2. Кон И.С. Социология личности. – М.: Политиздат, 1967. – С.171
3. Кон И.С. Психология юношеского возраста. Проблемы формирования личности. – М.: Просвещение, 1979. – 175 с.
4. Яницкий М.С. Ценностные ориентации личности как динамическая система. – Кемерово: Кузбассвузиздат, 2000. – 204 с.
5. Братусь Б. С. Аномалии личности. – М.: Мысль, 1988. – 301 с.
6. Божович Л.И. Изучение личности и ее формирование в онтогенезе // Проблема управления процессом формирования личности. – М., 1972. – С.7.
7. Франкл В. Человек в поисках смысла: сборник / пер. с англ. и нем. /общ. ред Л.Я. Гозмана и Д.А. Леонтьева. – М.: Прогресс, 1990. – 368 с.
8. Туймебаева Ж.К. Ценностные ориентации молодежи Казахстана: автореф. … канд. пед. наук. – Алматы, 1995.- 28 с.
9 Ананьев Б.Г. Некоторые черты психологической структуры личности // В кн.: Психология личности / под ред.
Ю.Б. Гиппенрейтер, А.А. Пузерея. – М.: МГУ, 1982.- С.39.
10. Ткачева Н.Ю. Профессиональная направленность как личностное новообразование юношеского возраста: дис. …канд. псих. наук. – М.,1983. – 154 с.
11. Божович Л.И. Личность и ее формирование в детском возрасте. – М., Просвещение, 1968. – 400 с.
12. Сабирова Р.Ш. Исследование динамики самосознания личности студентов современного вуза: автореф. …докт. псих. наук. – Алматы, 1997. – 25 с.
13. Семенов В.Е. Ценностные ориентации современной молодежи // Социс. -2007. – № 4. – С.37-43.
14. Гаврилюк В.В., Трикоз Н.А. Динамика ценностных ориентаций в период социальной трансформации. – М., 2003. – С. 12.
15. Козлов В.В. Интегративная психология. – М., 2007 – 252 с.
16. Маслоу А. Самоактуализация // В кн.: Психология личности / под ред. Ю. Б. Гиппенрейтер, А. А. Пузырея. – М.: Изд- во МГУ, 1982. – С.208-118.
1. Ageeva A.V. Tsennostnye orientatsii rossiyskoi molodezhi: materialy Lomonosovskikh chteniy. – M., 2003. – T.2. – S.21.
2. Kon I.S. Sotsiologiya lichnosti. – M.:Politizdat, 1967. – S.C.171
3. Kon I.S. Psikhologiya yunosheskogo vozrasta. Problemy formirovaniya lichnosti. – M.: Prosveshchenie,1979. – 175 s.
4. Yanitskiy M.S. Tsennostnye orientatsii lichnosti kak dinamicheskaya sistema.-Kemerovo: Kuzbassvuzizdat, 2010. – 204 s.
5. Bratus’ B.S. Anomalii lichnosti. – M.: Mysl’, 2008. – 301 s.
6. Bozhovich L.I. Izuchenie lichnosti I usloviya ee formirovaniya v ontogeneze//Problema upravleniya protsessom formirovaniya
lichnosti. – M.,1972. – S. 7.
7. Frankl V. Chelovek v poiskakh smysla : sbornik/per. s angl. i nem. /obshch. red. L.Ya. Gozmana I D.A. Leont’eva. – M.; Prog-
ress, 1990. – 368 s.
8. Tuimebaeva Zh.K. Tsennostnye orientatsii molodezhi Kazakhstana:avtoreferat. …kand.ped.nauk. – Almaty,1995. – 28 s.
9. Anan’ev B.G. Nekotorye cherty psihologicheskoi struktury lichnosti // V. kn. : Psihologiya lichnosti / pod. red. Yu.B. Gippin-
reiter, A.A Puzereya. – M.: MGU, 1982. – S.39.
10. Tkacheva N.Yu. Professional’naya napravlenost’ kak lichnostnoe novoobrazovanie yunosheskogo vozrasta:dis. …kand.psikh. nauk. – M., 1983. – 154 s.
11. Bozhovich L.I. Lichnost’ I ee formirovanie v detskom vozraste. – M.: Prosveshchenie,1968. – 400 s.
12. Sabirova R.Sh. Issledovanie dinamiki samosoznaniya lichnosti studentov sovremennogo vuza: avtoref. …dokt.psikh.nauk. – Almaty, 1997. – 25 s.
13. Semenov V.E. Tsennostnye orientatsii sovremennoi molodezhi // Sotsis.-2007. №4. – S.37-43.
14. Gavrilyuk V.V., Trikoz N.A. Dinamika tsennostnykh orientatsiy v period sotsial’noi transformatsii. – M., 2003. – S. 12
15. Kozlov V.V. Integrativnaya psikhologiya. – M., 2007-252 s.
16. Maslou A. Samoaktualizatsiya // V kn.: Psikhologiya lichnosti / pod. red. Yu.B. Gippinreiter, A.A Puzereya. – M. : Izd-vo MGU, 1982. – S. 208-118.