Concept, content and structure of category “professionalism” of the teacher

Authors

  • I. T. Dzhumagalieva АО НЦПК «Өрлеу» Институт повышения квалификации педагогических работников по Мангистауской области, Казахстан, г. Актау
        53 88

Keywords:

professionalism, teacher, components, development, structures.

Abstract

The paper analyzes the various concepts, theory of research approaches of the person’s professionalism in educational activities. Its core content and structure are revealed. The dynamics of the global processes that are taking place in the modern educational space of Kazakhstan put forward increased requirements from the individuals of the gymnasium teachers. They relate to almost all aspects of their mental life in emotional, cognitive, semantic, and ideological terms. Modern gymnasium teacher has found new choice, a new level of self-awareness, but the challenges, facing society now, require further development in the direction of self-determination, self-knowledge and self-realization from him/ her. As a subject of the educational process he/she must have his\her own concept of development, be characterized by the educational process view systems, to be able to relate their experiences with science, have a high need for creativity and mastery of the new. 

References

1. Советский энциклопедический словарь. – М.: Советская энциклопедия, 1980. – 1600 с.
2. Педагогический энциклопедический словарь. – М.: БРЕ, 2003. – 528 с.
3. Мищенко А.Л. Теоретико-методологические основы формирования содержания педагогического образования. – М.:МГПУ, 2001. – 285 с.
4. Педагогика: учебное пособие для студентов / В.А.Сластенин, И.Ф. Исаев, А.Л.Мищенко. – М.: Школьная пресса, 2002.– 512 с.
5. Кузьмина Н.Б. Способности, одаренность и талант учителя. – Л.: Знание, 1985. – 32 с.
6. Рогов Е.И. Личность учителя: теория и практика. – Ростов на Дону: Феникс, 1996. – 512 с.
7. Синенко В.Я. Профессионализм учителя. – М.: Педагогика. – 1999. – №5. – С. 45-51.
8. Высотская С.И. Профессионализм как цель подготовки учителя в вузе //Материалы международной научно-практичес-кой конференции «Педагогическое образование XXI века. – Вып. 1. – М.: МГПУ, 2004. – С. 187.
9. Селезнева Т.И. Социально-педагогическая культура – критерий профессионализма учителя // Материалы международ-ной научно-практической конференции «Педагогическое образование XXI века. – Вып. 1. – М.: МГПУ, 2004. – С. 66.

1. Sovetskiy ensiklopedicheskiy slovar’ – М.: Sovetskiy ensiklopedicheskiy, 1980. – 1600 s.
2. Pedagogicheskiy ensiklopedicheskiy slovar’ – М.: BRE, 2003. – 528 s.
3. Mishchenko А.I. Teoretiko-metodologicheskie osnovy formirovaniya soderzhaniya pedagogicheskogo obrazovaniya. – М.: МGPU, 2001- 285 s.
4. Pedagogika: uchebnoe posobie dlya studentov / V.A. Slastenin, I.F.Isaev, А.I.Mishchenko. – М.: Шkol’naya pressa, 2002. – 512 s.
5. Kuz’mina N.B. Sposobnosti, odarennost’ i talant uchitelya. – L.: Znanie, 1985. – 32 s.
6. Rogov E.I. Lichnost’ uchitelya: teoriya i praktika.- Rostov na Donu: Feniks, 1996. – 512 s.
7. Sinenko V.Ya. Professionalizm uchitelya. M.: Pedagogika.- 1999.- №5. – S. 45-51.
8. Vysotskaya S.I. Professionalizm kak tsel’ podgotovki uchitelya v vuze //Materialy mezhdunarodnoy nauchno-prakticheskoy konferentsii «Pedagogicheskoe obrazovanie XXI veka». – Vyp. 1. – М.: МGPU, 2004. – S. 187.
9. Selezneva T.I. Sozial’no-pedagogicheskaya kul’tura – kriterii professionalizma uchitelya // Materialy mezhdunarodnoy nauchno-prakticheskoy konferentsii «Pedagogicheskoe Obrazovanie XXI veka». – Vyp. 1. – М.: МGPU, 2004. – S. 66.

Downloads

How to Cite

Dzhumagalieva, I. T. (2013). Concept, content and structure of category “professionalism” of the teacher. The Journal of Psychology &Amp; Sociology, 45(2). Retrieved from https://bulletin-psysoc.kaznu.kz/index.php/1-psy/article/view/438