Psychological evaluation of bank staff by means of an assessment and development center

Authors

  • A. Zakieva Казахский национальный университет им. аль-Фараби, Казахстан, г. Алматы
  • O. Aimaganbetova Казахский национальный университет им. аль-Фараби, Казахстан, г. Алматы
        66 46

Keywords:

human resources management, Assessment and Development Center, competency framework, team work skill, conflict resolution skill, achievement motivation.

Abstract

The information about psychological evaluation of bank staff by means of new assessment procedures and techniques is represented. The main conditions of the success of the staff assessment are linkage between assessment’s goals and long-term goals of the company’s development, a clear assignment of tasks and understanding of areas where gained results will be applied in. The features of the study of bank staff by means of Assessment and Development Center is considered in the article. A new corporate model of competencies which enabled to conduct the effective assessment and harmonious development of staff is also given.

References

1. Баллантайн И., Шва И. Центры оценки и развития. – М.: HIPPO, 2003. – 208 с.
2. Базаров, Т.Ю. Технология центра оценки персонала: процессы и результаты: практическое пособие. – М.: Кнорус, 2011. – 302 с.
3. Базаров Т.Ю. Управление персоналом. – 9-ое изд.стереотип. – М.: Академия, 2011. – 224с.
4. Гуревич А. М. Ассессмент: принципы подготовки и проведения. – СПб.: Речь, 2005. – 235 с.
5. Красностанова М.В. Assessment Center для руководителей. Опыт реализации в российской компании, упражнения, кейсы/ М. В. Красностанова, Н. В. Осетрова, Н. В. – Самара. – М.: Вершина, 2007. – 208 с.
6. Мякушкин Д.Е. Оценка управленческого персонала организации: учебное пособие. – Челябинск: Изд-во ЮУрГУ, 2004. – 31 с.
7. Мякушкин Д.Е. Отбор и подбор: учебное пособие – Челябинск: Изд-во ЮУрГУ, 2005. – 31 с.
8. Страдвик Л. Центры оценки и развития. Тренинг наблюдателей. – М.: HIPPO, 2003. – 272с.
9. Портер М. Конкурентное преимущество. Как достичь высокого результата и обеспечить его устойчивость. Competitive Advantage: Creating and Sustaining Superior Performance. – М.: Альпина Паблишер, 2008. – 720 с.
10. Уиддет С., Холлифорд С. Руководство по компетенциям. – М.: Издательство:Hippo, 2003. – 228c.
11. Базаров Т.Ю. Еремина Б.Л. Управление персоналом: учебник для вузов – 2 изд-ие. перераб. и доп. – М.: ЮНИТИ, 2002. – 560 с.
12. Фетискин Н.П., Козлов В.В., Мануйлов Г.М. Социально-психологическая диагностика развития личности и малых групп. – М.: Изд-во Института Психотерапии, 2002. – 490 с.

Downloads

How to Cite

Zakieva, A., & Aimaganbetova, O. (2016). Psychological evaluation of bank staff by means of an assessment and development center. The Journal of Psychology &Amp; Sociology, 49(2). Retrieved from https://bulletin-psysoc.kaznu.kz/index.php/1-psy/article/view/387