The main directions of modernization educational process in Kazakhstan

Authors

  • K. U. Biyekenov Казахский национальный университет имени аль-Фараби
  • G. A. Kenzhakimova Казахский национальный университет имени аль-Фараби
  • N. Zh. Biyekenova Казахский национальный университет имени аль-Фараби
        79 61

Keywords:

education, internationalization of education, modernization of education, inclusive education.

Abstract

The article describes significant directions of modernization educational process, as the current trend is highlighted an education model, which includes a competitive, self-sufficient, creative personality. The authors examined the economic and sociological approaches to education. The article deals with the process of the internationalization of education which assumes the preparation of professional human resources, the implementation of the international measurement. The special attention in the social modernization of education is given to the problems of inclusive education, its access for children with special needs, the development of functional literacy of pupils.

References

1 Зборовский Г.Е. Образование: научные подходы к исследованию// Социологические ис- следования. – 2000. – №6. – C. 21.
2 Ерошин В.И. Финансово-экономические отношения в образовании // Педагогика. – 1999.– № 3. – С. 59.
3 Выступление Президента Нурсултана На- зарбаева перед студентами Назарбаев Университета/ Казахстанская правда. – 6 сентября 2012.– №299. – 300.
4 Сагинова О.В. Интернационализация высшего образования как фактор конкурентоспособности //www.marketologi.ru/lib/saginova/inter_vuz2.html.
5 Социальная модернизация Казахстана: Двадцать шагов к Обществу Всеобщего Труда/ Казахстанская правда. – 10 июля 2012 г.
6 Государственная программа развития об- разования Республики Казахстан на 2011-2020 годы, от 7 декабря 2010 г. – № 1118.
7 Development of a set of indicators – for inclusive education in Europe // European Agency for development in Special needs education, 2009. – 44 p.
8 Основные показатели в сфере охраны прав детей Республики Казахстан за 2010 г. – Астана, 2011. Электронный ресурс [http://inclusion.kz/ content/statistika.]
9 Специальное образование и развитие ин- клюзивного образования в Республике Казахстан. Электронный ресурс: [http://inclusion.kz.]
10 Кравченко А.И. Социология: Общий курс: учебное пособие для вузов. – М.: ПЕРСЭ; Логос, 2002. - 640 с.
11 К. Yokotani. Promoting Inclusive Education in Neluwa, a Tea Plantation Area in Sri Lanka, through the Community Based Rehabilitation Programme.– 2001.
12 T. Booth and M. Ainscow. Index for Inclusion: developing learning and participation in schools. CSIE, 2002. – 102 p.
13 Послание Президента Республики Казах- стан – Лидера Нации Н.А. Назарбаева народу Казахстана «Социально-экономическая модернизация – главный вектор развития Казахстана», 27 января 2012 г.
14 Инклюзия как принцип современной со- циальной политики в сфере образования: меха- низмы реализации / под ред. П. Романова, Е. Яр- ской-Смирновой. Серия «Научные доклады: неза- висимый экономический анализ». – № 205. – М.: Московский общественный научный фонд; Центр социальной политики и гендерных исследований.– 2008. – 224 с.

Downloads

How to Cite

Biyekenov, K. U., Kenzhakimova, G. A., & Biyekenova, N. Z. (2012). The main directions of modernization educational process in Kazakhstan. The Journal of Psychology &Amp; Sociology, 41(2). Retrieved from https://bulletin-psysoc.kaznu.kz/index.php/1-psy/article/view/380