Study of cognitive style of «Impulsivity-reflectivity» in the context of motivation and self-regulation learning and cognitive activity of students.
Keywords:
learning and cognitive activity, cognitive style, impulsivity-reflection, motivation, self-regulation, planning, evaluation of the results, self-dependence.Abstract
In this article is discussed the question of relationship between the «impulsivity-reflection» cognitive style, motivation and self-regulation of learning and cognitive activity of the first-year students. The purpose of this research paper is to identify the relation between the cognitive style in the context of impulsiveness and reflexivity, motivation, self-learning and cognitive activity of students. The structure of the article refers to the separation of its content into three main sections: an introduction, main part, conclusion. In the introduction, the authors justify the relevance of the study. The main part contents description of the basic concepts used in this research paper: educational cognitive activity, motivation, self-regulation, cognitive styles, impulsiveness, reflexivity.References
1.Концепция развития образования Республики Казахстан до 2015 года //Виртуальная библиотека образовательных ресурсов Восточно-Казахстанского государственного университета им. С. Аманжолова: [http://www.vkgu.kz]. URL: library. vkgu.kz/virtualibrary/kon_2015.shtm (дата обращения 15.11.2014).
2.Реан А. А., Бордовская Н. В., Розум С. И. Психология и педагогика URL: mexalib.com/view/18476 (дата обращения 15.11.2014).
3.Моросанова В.И. Индивидуальный стиль саморегуляции: феномен, структура и функции в произвольной активности человека. – М.: Наука, 1998. – 191 с.
4.Конопкин О.А. Психическая саморегуляция произвольной активности человека (структурно-функциональный аспект) //Вопросы психологии. – 1995. – №1. – С. 5–12.
5.Беловол Е.В. Когнитивные стили: функциональный подход //Вестник РУДН: Серия Психология и педагогика. – 2007. – № 3- 4. – С. 20-30.
6.Холодная М.А. Когнитивные стили. О природе индивидуального ума. – СПб.: Питер, 2004. – 384 с.
7.Корнилова Т.В., Парамей Г.В. Подходы к изучению когнитивных стилей: двадцать лет спустя. URL: http://www. voppsy.ru/issues/1989/896/896140.htm (дата обращения 15.11.2014).
8.Ткаченко Н. С. Взаимосвязь стиля саморегуляции учебной деятельности студентов и их мотивации обучения в вузе //Молодой ученый. – 2012. – №4. – С. 382-384.
9.Ильина Т.И. Мотивация обучения в вузе: Учебное пособие //Под ред. Л.А. Головей, Е.Ф.Рыбалко//Практикум по возрастной психологии:– СПб: Речь, 2010. – С.491-493.
10.Моросанова В.И., Коноз Е.М. Стилевая саморегуляция поведения человека //Вопросы психологии. – 2000. – № 2. – С. 118-127.
11.Тест «Сравнение похожих рисунков» Дж. Кагана // Виртуальная библиотека: [http://psylab.info]. URL: Тест_«Сравнение_похожих_рисунков»
1.The concept of Education of the Republic of Kazakhstan up to 2015 year // The virtual library of educational resources of
S.Amanzholov East Kazakhstan State University:[http://www.vkgu.kz]. URL: library.vkgu.kz/virtualibrary/kon_2015.shtm (access 11.15.2014).
2.Rean A.A., Bordovskaya N.V., Rozum S.I. Psychology and Pedagogy URL: mexalib.com/view/18476 (access 15.11.2014).
3.Morosanova V.I. Individual style of self-regulation: the phenomenon, structure and function in arbitrary human activity. – M .: Sciense, 1998 - 191 p.
4.Konopkin O.A. Psychic Self-Regulation of arbitrary human activity (structural-functional aspect) // Questions of psychology.– 1995. – №1. – P. 5-12.
5.Belovol E.V. Cognitive styles: a functional approach // Journal of People’s Friendship University: Series of Psychology and Pedagogy. – 2007. – № 3- 4. – Pp. 20-30.
6.Kholodnaya M.A. Cognitive styles. On the nature of the individual mind. – St. Petersburg: St. Petersburg, 2004. – 384 p.
7.Kornilov T.V., Paramei G.V. Approaches to the study of cognitive styles: twenty years later. URL: http://www.voppsy.ru/ issues/1989/896/896140.htm (access 15.11.2014).
8.Tkachenko N.S. Interrelation between style of self-learning activities of students and their learning motivation in high
school // Young scientist. – 2012. – №4. – Pp. 382-384.
9.Iljina T.I. Motivation of training in high school // Workshop on psychology: Textbook // Ed. L.A. Golovey, E.F. Rybalko.
– St. Petersburg: Speech, 2010. - Pp. 491-493.
10.Morosanova V.I., Konoz E.M. Stylistic self-regulation of human behavior // Questions of psychology. – 2000. – № 2. – Pp. 118-127.
11.The test «Compare similar figures» J. Kagan // Virtual Library: [http://psylab.info]. URL: Test_«Compare _ similar _ figures» (access 01.22.2015).
2.Реан А. А., Бордовская Н. В., Розум С. И. Психология и педагогика URL: mexalib.com/view/18476 (дата обращения 15.11.2014).
3.Моросанова В.И. Индивидуальный стиль саморегуляции: феномен, структура и функции в произвольной активности человека. – М.: Наука, 1998. – 191 с.
4.Конопкин О.А. Психическая саморегуляция произвольной активности человека (структурно-функциональный аспект) //Вопросы психологии. – 1995. – №1. – С. 5–12.
5.Беловол Е.В. Когнитивные стили: функциональный подход //Вестник РУДН: Серия Психология и педагогика. – 2007. – № 3- 4. – С. 20-30.
6.Холодная М.А. Когнитивные стили. О природе индивидуального ума. – СПб.: Питер, 2004. – 384 с.
7.Корнилова Т.В., Парамей Г.В. Подходы к изучению когнитивных стилей: двадцать лет спустя. URL: http://www. voppsy.ru/issues/1989/896/896140.htm (дата обращения 15.11.2014).
8.Ткаченко Н. С. Взаимосвязь стиля саморегуляции учебной деятельности студентов и их мотивации обучения в вузе //Молодой ученый. – 2012. – №4. – С. 382-384.
9.Ильина Т.И. Мотивация обучения в вузе: Учебное пособие //Под ред. Л.А. Головей, Е.Ф.Рыбалко//Практикум по возрастной психологии:– СПб: Речь, 2010. – С.491-493.
10.Моросанова В.И., Коноз Е.М. Стилевая саморегуляция поведения человека //Вопросы психологии. – 2000. – № 2. – С. 118-127.
11.Тест «Сравнение похожих рисунков» Дж. Кагана // Виртуальная библиотека: [http://psylab.info]. URL: Тест_«Сравнение_похожих_рисунков»
1.The concept of Education of the Republic of Kazakhstan up to 2015 year // The virtual library of educational resources of
S.Amanzholov East Kazakhstan State University:[http://www.vkgu.kz]. URL: library.vkgu.kz/virtualibrary/kon_2015.shtm (access 11.15.2014).
2.Rean A.A., Bordovskaya N.V., Rozum S.I. Psychology and Pedagogy URL: mexalib.com/view/18476 (access 15.11.2014).
3.Morosanova V.I. Individual style of self-regulation: the phenomenon, structure and function in arbitrary human activity. – M .: Sciense, 1998 - 191 p.
4.Konopkin O.A. Psychic Self-Regulation of arbitrary human activity (structural-functional aspect) // Questions of psychology.– 1995. – №1. – P. 5-12.
5.Belovol E.V. Cognitive styles: a functional approach // Journal of People’s Friendship University: Series of Psychology and Pedagogy. – 2007. – № 3- 4. – Pp. 20-30.
6.Kholodnaya M.A. Cognitive styles. On the nature of the individual mind. – St. Petersburg: St. Petersburg, 2004. – 384 p.
7.Kornilov T.V., Paramei G.V. Approaches to the study of cognitive styles: twenty years later. URL: http://www.voppsy.ru/ issues/1989/896/896140.htm (access 15.11.2014).
8.Tkachenko N.S. Interrelation between style of self-learning activities of students and their learning motivation in high
school // Young scientist. – 2012. – №4. – Pp. 382-384.
9.Iljina T.I. Motivation of training in high school // Workshop on psychology: Textbook // Ed. L.A. Golovey, E.F. Rybalko.
– St. Petersburg: Speech, 2010. - Pp. 491-493.
10.Morosanova V.I., Konoz E.M. Stylistic self-regulation of human behavior // Questions of psychology. – 2000. – № 2. – Pp. 118-127.
11.The test «Compare similar figures» J. Kagan // Virtual Library: [http://psylab.info]. URL: Test_«Compare _ similar _ figures» (access 01.22.2015).
Downloads
How to Cite
Sabirova, R. S., & Lasareva, Y. A. (2015). Study of cognitive style of «Impulsivity-reflectivity» in the context of motivation and self-regulation learning and cognitive activity of students. The Journal of Psychology &Amp; Sociology, 52(1). Retrieved from https://bulletin-psysoc.kaznu.kz/index.php/1-psy/article/view/230
Issue
Section
Psychology