Social responsibility of higher education institutions: actual issues of concept determination.

Authors

  • N. Anarbek Казахский национальный университет имени аль-Фараби
  • M. T. Eseeva Казахский государственный женский педагогический университет
  • A. Sujeugazieva Казахский национальный университет имени аль-Фараби
        57 29

Keywords:

social responsibility of the university, university autonomy, academic freedom, sustainable development of the university.

Abstract

Modern stage of reforming systems of higher education in various countries implies identification of one more trend, that is social respon­ sibility of higher education institutions In this article we consider various definitions of social responsibility of HEIs, design a matrix of major direc­ tions of its implementation, determine the functions of a socially respon­ sible HEI, identify characteristics of the HEI as a social institution. We agree with experts who believe that social responsibility of HEIs is the ability of a university to disseminate and realize a range of values through four key processes – management, education, research and production. Mod­ ern world­class universities are centers of education, science, culture and production. We have come to the conclusion that modern trends in the development of HEIs such as widening of academic freedoms, obtaining of autonomy by HEIs, strengthening of their social responsibility – form the basis of sustainable development of HEIs.

References

1.Выступление Н. Назарбаева на первом заседании Совета по управлению Фонда национального благосостояния «Самрук-Казына» http://tengrinews.kz/kazakhstan_news/nazarbaev-zayavil-neobhodimosti-povyisheniya-sotsialnoy-216616/ (Да- та обращения 23.10.2015)
2.Убоженко И.В., Болонский процесс и качество образования: автономия и социальная ответственность ВУЗов. – М.: Институт бизнеса и политики, ...
3.Green Paper: Promoting a European framework for Corporate Social Responsibility. ‒ Brussels, 2001. – COM (2001) 366 final.
4.Porter M.E. and Kramer M.R., «Strategy & Society, the Link between Competitive Advantage and Corporate Social Re- sponsibility»: Harvard Business Review, Vol. 84, No. 12, 2006, pp. 78-92.
5.Martí, Juanjo. (2010). University Social Responsibility: Methodological Development Proposal. // URL: http://www. guninetwork.org/resources/he-articles/university-social-responsibility-methodological-development-proposal. (дата обращения 21.10.15).
6.Лавров А.А. Социальная ответственность: роль высших учебных заведений / А. А. Лавров, Е.И. Пелевина, Н.Р. Степанова // Молодежь и наука: материалы региональной научно-практической конференции. 25.05.12 г. – Нижний Тагил: НТИ (филиал) УрФУ, – 2012. – С. 58-63.
7.Смыков В.В. Социальная ответственность предприятий нефтегазохимического комплекса: дисс. д-ра экон.наук.– СПб., 2005. – 327 с.
8.Анарбек Н. Вариативность высшего образования в эпоху глобализации. – Алматы, 2009. – 262 с.
9.Обсерватория Магна Чарта // URL: http://www.uu.se/en/magnacharta (дата обращения 21.10.15).

Downloads

How to Cite

Anarbek, N., Eseeva, M. T., & Sujeugazieva, A. (2015). Social responsibility of higher education institutions: actual issues of concept determination. The Journal of Psychology &Amp; Sociology, 54(3). Retrieved from https://bulletin-psysoc.kaznu.kz/index.php/1-psy/article/view/149