Research on personal determinant of the gymnasium teacher’s professionalism

Authors

  • I. T. Dzhumagalieva АО НЦПК «Өрлеу» Институт повышения квалификации педагогических работников по Мангистауской области, Казахстан, г. Актау
  • O. H. Aimaganbetova Казахский национальный университет им. аль-Фараби, Казахстан, г. Алматы

Keywords:

рrofessionalism, personal determinants, the teacher of a grammar school.

Abstract

This article examines the main determinants of a gymnasium teacher. The object of an empirical study is Teachers of a grammar school. Subject of the study is Personal determinants of professionalism of the teacher of a grammar school. In determining the hypothesis of our study we based on the assumption, which is determined by a num-ber of personal characteristics.  Verification of the hypothesis of the research and achievement of its objectives include the solution of a number of tasks for which the empirical study program was created with the aim of searching and study by personal a determinant of professionalism of the teacher of a grammar school.

References

1. Наследов А.Д. Математические методы психологического исследования. – СПб.: Речь, 2004. - 312 с.
2. Митина Л.М. Психология профессионального развития учителя. – М.: Флинта, 1998. -200 с.
3.Советский энциклопедический словарь. – М.: Советская энциклопедия, 1980. - 1600 с.
4. Педагогический энциклопедический словарь. – М.: БРЕ, 2003. - 528 с.
5. Мищенко А.Л. Теоретико-методологические основы формирования содержания педагогического образования. –М.:МГПУ, 2001. - 285 с.
6. Педагогика: учебное пособие для студентов / В.А. Сластенин, И.Ф. Исаев, А.Л. Мищенко. – М.: Школьная пресса, 2002. - 512 с.
7. Кузьмина Н.Б. Способности, одаренность и талант учителя. – Л.: Знание, 1985. – 32 с.
8. Рогов Е.И. Личность учителя: теория и практика. – Ростов на Дону:Феникс, 1996.- 512 с. 9 Синенко В.Я. Профессионализм учителя. – М.: Педагогика. – 1999. – №5. – С. 45-51.
10. Высотская С.И. Профессионализм как цель подготовки учителя в вузе //Материалы международной научно-практической конференции «Педагогическое образование XXI века». – Вып. 1. – М.: МГПУ, 2004. - С. 187.

1. Nasledov A.D. Matematicheskie metody psikhologicheskogo issledovaniya. - SPb.: Rech’, 2004. - 312 s.
2. Mitina L.M. Psikhologiya professional’nogo razvitiya uchitelya. – M.: Flinta,1998. – 200 s.
3. Sovetskiy ensiklopedicheskiy slovar’ - М.: Sovetskiy ensiklopedicheskiy, 1980. – 1600 s.
4. Pedagogicheskiy ensiklopedicheskiy slovar’ - М.: BRE, 2003. - 528 s.
5. Mishchenko А.I. Teoretiko-metodologicheskie osnovy formirovaniya soderzhaniya pedagogicheskogo obrazovaniya. - М.: МGPU, 2001- 285 s.
6. Pedagogika: uchebnoe posobie dlya studentov / V.A. Slastenin, I.F.Isaev, А.I.Mishchenko. – М.: Shkol’naya pressa, 2002. - 512 s.
7. Kuz’mina N.B. Sposobnosti, odarennost’ i talant uchitelya. - L.: Znanie, 1985. – 32 s.
8. Rogov E.I. Lichnost’ uchitelya: teoriya i praktika.- Rostov na Donu: Feniks, 1996. - 512 s.
9. Sinenko V.Ya. Professionalizm uchitelya. M.: Pedagogika.- 1999.- №5. - S. 45-51.
10. Vysotskaya S.I. Professionalizm kak tsel’ podgotovki uchitelya v vuze //Materialy mezhdunarodnoy nauchno-prakticheskoy konferentsii «Pedagogicheskoe obrazovanie XXI veka». – Vyp. 1.- М.: МGPU, 2004. - S. 187.

Downloads

Published

2013-02-01