System of professional self- determination for youth of Germany and Bulgaria

Authors

  • E. S. Onalbekov Казахский национальный университет имени аль-Фараби
  • P. Miteva Бургаски свободен университет
  • K. A. Yermekbay Казахский национальный университет имени аль-Фараби
        44 36

Keywords:

professional self­determination, youth, Germany, Bulgaria, the system.

Abstract

This article explores current issues of organization of systems of pro­ fessional self­determination of young people in Germany and Bulgaria. The article describes the history of development of career guidance in Ger­ many since the Middle Ages to modern times, with an indication of the concept of K. Buecher about professional workshops, model G. Kerschen­ steiner of principle of dual vocational education, G. Munsterberg ideas about what schools should prepare future members Society, therefore, it will inevitably face in the activities of the issues of choice of profession and their students must provide them all possible assistance in this search. The article also describes and characteristics of the Bulgarian system of vocational guidance, focuses on the institutionalization of professional self­determination, and as examples of these activities of the Ministry of Education and Science (MES), the National Agency for Professional Educa­ tion and Training (NAPO), specialized schools and centers for professional orientation. The substantiation of strategic documents on the formation of Bulgaria’s competence at the youth of today for professional self­deter­ mination, such as the development strategy of vocational education and training in the Republic of Bulgaria for the period 2015 – 2020 years., The National Strategy for lifelong learning for the period 2014 – 2020 years., Map “Professional Orientation in Bulgaria 2009 ­2013 years.”

References

1.Таланова С.И. Особенности профессионального самоопределения старшеклассников / С.И. Таланова // Теория и практика образования в современном мире: материалы междунар. науч. конф. (г. Санкт-Петербург, февраль 2012 г.). – СПб.: Реноме, 2012. – С. 226-228.
2.Вульфсон, Б.Л. Сравнительная педагогика: история и современные проблемы / Б.Л. Вульфсон. – М.: Изд-во УРАО, 2003. – 230 с.
3.Джуринский, А.Н. История зарубежной педагогики: учеб.пособие для вузов / Джуринский А.Н. – М.: ФОРУМ
– ИНФРА-М, 1998. – 268 с. – (Высш. образование).
4.Вульфсон, Б.JT. Сравнительная педагогика: учеб.пособие / Б.Л. Вульфсон, Малькова З.А. – М.; Воронеж, 1996. – 256 с. – (Б-ка шк. психолога).
5.Певзнер, М.Н. Реформаторское движение в педагогике Западной Европы конца XIX- начала XX века / М.Н. Певз- нер. – Новгород, 1976. – 181 с.
6.�lker, J. P�dagogische Reform und Wandel der Erziehungswissenschaft / J. �lker // Handbuch der deutschen BBiilldduunnggssggee--schichte. – Band VI. – München, 1998. – S. 184.
7.Иванова, Н.В. Основные направления развития содержания общего среднего образования в Германии: дис. ... канд. пед. наук / Н.В. Иванова. – Волгоград, 2001. – 220 с.
8.Немецкий комитет по вопросам образования и воспитания. – Берлин, 1965. – С. 57.
9.Образование в современном мире: состояние и тенденции: [сб. ст.] / под ред. Кондакова. – М.: Педагогика, 1986.– 245 с. – (Человечество на рубеже XXI века).
10.Кутовая, Т.И. Основные тенденции индивидуализации и дифференциации содержания образования в школах капи- талистических стран / Т.И. Кутовая // Проблемы совершенствования содержания в профессиональной школе. – М., 1989.–69-77 с.
11.Анисимов, П.Ф. Финансирование профессионального образования за рубежом / П.Ф. Анисимов, В.М. Демин, О.Н. Олейникова; Инс-т проблем развития сред.проф. образования. – М.: Мастерство: Академия. – 2001. – 85 с.
12.Пискунов, А.И. Хрестоматия по истории зарубежной педагогики. / А.И1 Пискунов: – 2-е изд., перераб. – М.: Прос- вещение, 1981. – 528 с.
13.Немецкая школа – как получить abitur // Центр эмиграционных и обменных программ studentur. – Астрахань, 2005– 2010. – Режим доступа: http://wsvw.studentur.ru/index340.html.
14.Тарасенко, Н.Г. Гуманистическая педагогика Марии Монтессори: учеб.пособие для студентов / Н.Г. Тарасенко.
– Белгород: БелГУ, 1999. – 232 с.


1.Talanova S.I. Osobennosti professional’nogo samoopredelenija starsheklassnikov / S.I. Talanova // Teorija i praktika obrazova- nija v sovremennom mire: materialy mezhdunar. nauch. konf. (g. Sankt-Peterburg, fevral’ 2012 g.). – SPb.: Renome, 2012. – S. 226-228.
2.Vul’fson, B.L. Sravnitel’naja pedagogika: istorija i sovremennye problemy / B.L. Vul’fson. – M.: Izd-vo URAO, 2003. – 230 s.
3.Dzhurinskij, A.N. Istorija zarubezhnoj pedagogiki: ucheb.posobie dlja vuzov / Dzhurinskij A.N. – M.: FORUM – INFRA- M, 1998. – 268 s. – (Vyssh. obrazovanie).
4.Vul’fson, B.JT. Sravnitel’naja pedagogika: ucheb.posobie / B.L. Vul’fson, Mal’kova Z.A. – M.; Voronezh, 1996. – 256 s. – (B-ka shk. psihologa).
5.Pevzner, M.N. Reformatorskoe dvizhenie v pedagogike Zapadnoj Evropy konca XIX- nachala XX veka / M.N. Pevzner. – Novgorod, 1976. – 181 s.
6.�lker, J. P�dagogische Reform und Wandel der Erziehungswissenschaft / J. �lker // Handbuch der deutschen Bildungsge- schichte. – Band VI. – München, 1998. – S. 184.
7.Ivanova, N.V. Osnovnye napravlenija razvitija soderzhanija obshhego srednego obrazovanija v Germanii: dis. ... kand. ped. nauk / N.V. Ivanova. – Volgograd, 2001. – 220 s.
8.Nemeckij komitet po voprosam obrazovanija i vospitanija. – Berlin, 1965. – S. 57.
9.Obrazovanie v sovremennom mire: sostojanie i tendencii: [sb. st.] / pod red. Kondakova. – M.: Pedagogika, 1986. – 245
s. – (Chelovechestvo na rubezhe XXI veka).
10.Kutovaja, T.I. Osnovnye tendencii individualizacii i differenciacii soderzhanija obrazovanija v shkolah kapitalisticheskih stran / T.I. Kutovaja // Problemy sovershenstvovanija soderzhanija v professional’noj shkole. – M., 1989. –69-77 s.
11.Anisimov, P.F. Finansirovanie professional’nogo obrazovanija za rubezhom / P.F. Anisimov, V.M. Demin, O.N. Olejnikova; Ins-t problem razvitija sred.prof. obrazovanija. – M.: Masterstvo: Akademija. – 2001. – 85 s.
12.Piskunov, A.I. Hrestomatija po istorii zarubezhnoj pedagogiki. / A.I1 Piskunov: – 2-e izd., pererab. – M.: Prosveshhenie, 1981. – 528 s.
13.Nemeckaja shkola – kak poluchit’ abitur // Centr jemigracionnyh i obmennyh programm studentur. – Astrahan’, 2005–2010.
– Rezhim dostupa: http://wsvw.studentur.ru/index340.html.
14.Tarasenko, N.G. Gumanisticheskaja pedagogika Marii Montessori: ucheb.posobie dlja studentov / N.G. Tarasenko. – Bel- gorod: BelGU, 1999. – 232 s.

Downloads

How to Cite

Onalbekov, E. S., Miteva, P., & Yermekbay, K. A. (2015). System of professional self- determination for youth of Germany and Bulgaria. The Journal of Psychology &Amp; Sociology, 54(3). Retrieved from https://bulletin-psysoc.kaznu.kz/index.php/1-psy/article/view/168

Issue

Section

Article foreign colleagues