Sociological approach to research of social group of businesswomen.

Authors

  • K. Biekenov Казахский национальный университет им. аль-Фараби, Республика Казахстан, Алматы
  • Z. Zhanazarova Казахский национальный университет им. аль-Фараби, Республика Казахстан, Алматы
  • Z. Nurbekova Казахский национальный университет им. аль-Фараби, Республика Казахстан, Алматы

Keywords:

businesswomen, the female society, the focused market system, sociological approach.

Abstract

In article women are considered as a special social community.  The place of the woman in society, their role in  its transformation and development in relation to socially – the focused market system is analyzed, it is necessary to concentrate attention on understanding of that represents female society as a mass and representative community. Such a statement of a problem is closely connected with questions of search by female society of new social identity, the place on a social vertical of the being formed market space, a new assessment society of its role in public life.

References

1. Силласте Г.Г. Эволюция социальных позиций женщин в меняющемся российском обществе // Социс. – 1995. – №4. – С.58.
2. Шеденова Н.У. Женский труд в условиях рыночных отношений: социальные аспекты: автореферат на соискание уче- ной степени кандидата социологических наук. – Алматы, 1998.
3. Bannock G. The Economics of Small Firms: Return From the Wilderness./ Oxford, Basil Blackwell, – 1981. – P.19; Timmons
I.A. Growing Up Big: Entrepreneurship and the Greaten of High – Potential Ventures/ Sexton D.L, Smilor R.W. The Art and Science of Entrepreneur Ship./ Cambridge, Ballinger Publishing Comp. – 1986. – P.225; Малый бизнес: перспективы развития. – М.: ИНИОН АН СССР. – С. 16.
4. Wiener M.I. English Culture and The Decline of the Industrial Spirit, 1850 – 1980. Harmonds world. Penguin Books, 1981. – P. 6-13.
5. Shils E. The Concentration and Dispersion of Charisma: Their Bearing on economic Polici in Underdeveloped Contpies// World Politics, – 1958. – №11. – P.10; Mc Clelland D.C. The Achieving Society. – Princeton, New Jersej, Princetion, University Press, 1961. – P. 246.
6. Радаев В.В. Экономическая социология. – М.: Аспект Пресс, 1988. – 368 с. – С.112-115.
7. Шумперет Й. Теория экономического развития: (исследование предпринимательской прибыли, капитала, кредита, про- цента и цикла конъюктуры) / пер. с нем. В.С. Автономова и др., общ. ред. А.Г. Милейковского. – М.: Прогресс, 1982. – 455 с.
– С. 170, 180–183, 187, 191.
8. Rogers E. Diffusion of Innovation. – N.Y., Free Press, 1962. – P.197.
9. Hageen E. The Entrepreneur as Rebel Against Traditional Society. Human Organization // Winter 1960–961.
10. Стьюитвилл Дж. Новая волна предпринимательства. – США. Экономика, политика, идеология. – 1988. – №6. С.73-74.
11. Радаев В.В. Экономическая социология. – М.: Аспект Пресс. – 1998. – 368 с. – С.120.
12. Мелкий бизнес в Западной Европе. – М.: ИНИОН АН СССР, 1991. – С.11-12; Малый бизнес: перспективы развития.
– С.53-54.
13. Chandler A. Strategy and Structure; Chapters in the American Industrial Enterprise. – Cambrige. MIT Press, 1990. – P.2. Ра- даев В.В. Экономическая социология. – М.: Аспект Пресс, 1988. – 368 с. – С. 119-120.
14. Постижение / Ред. – сост. Ф.М. Бородкин, Л.Я. Косалс, Р.В. Рывкина. – М.: Прогресс, – 1989. – 592 с. – С.20-21.
15. Рывкина Р.В. Экономическая социология переходной России. Люди и реформы. – М.: Дело, – 1998. – 432 с.; – С. 46- 49.Осипова Е.В. Социология Эмиля Дюркгейма: критический анализ теоретико – методологических концепций. – М.: Наука, 1977. – 279 с. – С.186.
16. Осипова Е.В. Социология Эмиля Дюркгейма: критический анализ теоретико – методологических концепций. – М.: Наука, 1977. – 279 с. – С.186-190.
17. Арон Р. Этапы развития социологической мысли / общ. ред. П.С. Гуревича. – М.: «Прогресс» – «Политика», 1992. – 608. – С.195.
18. Маркс К., Энгельс Ф. Сочинения. (В 30 – ти томах). Издание 2-е. – М.: Политиздат, – 1960. – Т.4. – С. 424.
19. Гайденко П.П., Давыдов Ю.Н. История и рациональность. Социология Макса Вебера и веберианский ренессанс. – М., 1991. – С.67-84.
20. Американская социология. Перспективы, проблемы, методы / под. ред. Осипова Г.В. – М.: Прогресс, 1972. – 392 с.
– С.85-86.

1. Sillaste G.G. Evolyucia socialnykh pozicii zhenshin v menyayushemsya rossiiskom obshestve // Socic. – 1995. – №4. – S.58.
2. SHedenova N.U. Zhenskii trud v usloviakh rynochnykh otnoshenii: social’nye aspekty. Avtoreferat na soiskanie uchebnoi stepeni kandidata sociologicheskikh nauk. – Almaty, 1998.
3. Bannock G. The Economics of Small Firms: Return From the Wilderness / Oxford, Basil Blackwell, 1981. – P.19; Timmons
I.A. Growing Up Big: Entrepreneurship and the Greaten of High – Potential Ventures/ Sexton D.L, Smilor R.W. The Art and Science of Entrepreneur Ship./ Cambridge, Ballinger Publishing Comp. – 1986. – P.225; Malyi biznes: perspektivy razvitiya. – М.: INION AN SSSR. – S. 16.
4. Wiener M.I. English Culture and The Decline of the Industrial Spirit, 1850–1980. Harmonds world. Penguin Books, 1981. – P. 6-13.
5. Shils E. The Concentration and Dispersion of Charisma: Their Bearing on economic Polici in Underdeveloped Contpies // World Politics, 1958. – №11. – P.10; Mc Clelland D.C. The Achieving Society. - Princeton, New Jersej, Princetion, University Press, 1961. – P.246.
6. Radaev V.V. Economicheskaya sociologia. – М.: Aspect Press.– 1988. – -368 s. – S.112-115.
7. Shumperet I. Teoria ekonomicheskogo razvitia: (issledovanie predprinimatelskoi pribyli, kapitala, kredita, procenta I cikla konyukatury)./ Per. s nem. V.S. Avtonomova i dr., Оbsh. red. А.G.Mileikovskogo. – М.: Progress, 1982. – 455с. – S. 170, 180–183, 187, 191.
8. Rogers E. Diffusion of Innovation. – N.Y., Free Press, 1962. – P.197.
9. Hageen E. The Entrepreneur as Rebel Against Traditional Society. Human Organization // Winter 1960–1961.
10. Styuitvill Dzh. Novaya volna predprinimatelstva. – SSHA. Эkonomika, politika, ideologia. - 1988. -№6. S.73-74.
11. Radaev V.V. Эkonomicheskaya sociologia. – М.: Aspect Press, 1998. – 368 с., – S.120.
12. Melkii biznes v Zapadnoi Evrope. – М.: INION AN SSSR, 1991. – S.11-12; Malyi biznes: perspektivy razvitiya. S53-54;
13. Chandler A. Strategy and Structure; Chapters in the American Industrial Enterprise. – Cambrige. MIT Press, 1990. – P.2; Radaev V.V. Эkonomicheskaya sociologia. – М.: Aspect Press, 1988. – 368 с. – S. 119-120.
14. Postizhenie / Red. – sost. F.M. Borodkin, L.YA. Kosals, R.V.Rybkina. – М.: Progress, 1989. – 592 с., – S. 20-21;
15. Rybkina R.V. Эkonomicheskaya sociologia perexodnoi Rossii. Lyudi I reformy. – М.: Delo, 1998. – 432 с.; – S. 46-49;
16. Osipova E.V. Sociologia Emilya Dyurkgeima: Kriticheskii analiz teoretiko- metodologicheskix koncepcii. – М.: Nauka, 1977, 279 с., – S.186;
17. Osipova E.V. Sociologia Emilya Dyurkgeima: Kriticheskii analiz teoretiko- metodologicheskix koncepcii. – М.: Nauka, 1977.
– 279 с. – S.186-190.
18. Aron R. Etapy razvitia sociologicheskoi mysli / Оbsh. red. P.S. Gurevicha. – М.: «Progress» – «Politika», 1992. – 608 с. – S.195.
19. Marks K., Engels F.Sochineniya. (V 30-ti tomakh). Izdanie 2-е. – М.: Politizdat, 1960. – Т.4. – S. 424.
20. Gaidenko P..P., Davydov YU.N. Istoria I racionalnost’. Sociologia Maksa R. Vebera I veberianskii renessans. – М., 1991. – S67-84.
21. Amerikanskaya sociologia. Perspektivy, problemy, metody Pod red. Osipova G.V. – М.: Prrogress, 1972, 392 с. – S.85-86.

Downloads

Published

2013-09-05