Study value orientations adolescents with high and low levels communicative competence

Authors

  • O. G. Belenko Казахский национальный университет им. аль-Фараби, Республика Казахстан, г. Алматы
  • A. K. Mukataeva Казахский национальный университет им. аль-Фараби, Республика Казахстан, г. Алматы
  • M. L. Akparov Казахский национальный университет им. аль-Фараби, Республика Казахстан, г. Алматы

Keywords:

ценностные ориентации коммуникативная компетентность, механизмы ценностных ориентаций, компоненты ценностных ориентаций.

Abstract

The authors reveal the basic approaches to the determination of the content of valuable orientations of teenagers, the results of research of value orientations of modern youth; considered components, mechanisms of formation of value orientations.
The basic concepts, given the sample characteristics, the results of ascertaining experiment, in which the peculiarities of formation of valuable orientations of the senior teenagers. The study found that teenagers today are focused on values such as «financial security», «education», «development», «health», which as they grow older teens are becoming increasingly important.
Particular attention is paid to the description of the types of values: terminal and instrumental. Terminal values (target values), instrumental values (value-funds). The features of manifestation of sovereignty in various strategies of communicative behavior of the senior teenagers.
Thus, the description of value orientations in their teens will take a fresh look at the problem of stability of the system of value orientations and provide an opportunity to identify the main trends in the formation of value orientations in a changing society.

References

Литература
1 Молодцова Т.Д. Роль социально-педагогических факторов в появлении школьной дезадаптации //Вестник ТГПИ. - 2010.-№2.-С. 55-59.
2 Голуб А.М. Формирование ценностных ориентаций молодёжи в процессе досуговой деятельности II Сацыяльна- педагапчная работа. - 2009. -№4.- С. 53-57.
3 Шалова С.Ю. Профессионально-педагогические ценности в современном обществе II Известия Южного Федерального Университета. Педагогические науки. -2009. -№5. - С. 15-21.
4 Шалова С.Ю. Профессиональные ценности в системе ценностных ориентаций студентов педвуза//Интернет- журнал «Науковедение». - 2013 - №3 (16). - С. 20-25.
5 Рокич, М. Методика «Ценностные ориентации» I М. Рокич, А. Гоштаус, М.А. Семенов, В.А. Ядов II Лучшие психологические тесты для профотбора и профориентации. - Петрозаводск: «Петроком», 1992. - С. 198.
6 Карандашев, В. Н. Методика Шварца для изучения ценностей личности: концепция и методическое руководство I В.Н. Карандашев. - СПб.: Речь, 2004 - С. 70.

References
1 Molodtsova Т. (2010) The role of social and educational factors in the appearance of school exclusion ll Herald TGPI. -№2. -p. 55-59.
2 Blue A.M. (2009) Formation of valuable orientations of youth in the process of leisure activities ll Satsyyalna-pedagagichnaya work. -№4.- p. 53-57.
3 Shalova S.Y. (2009) Professionally-pedagogical values in modern society //Proceedings of the Southern Federal University. Jurisprudence. -№5. -p.15-21.
4 Shalova S.Y. (2013) Professional values in system of valuable orientations of students of a teacher training // Internet maga¬zine «Science of science.» - №3 (16). - p. 20-25.
5 Rokeach M. (1992) Methodology «Value Orientations» l M. Rokeach, adaptation A. Goshtaus, M.A.Semenov, VA Poisons 11 Top psychological tests for career guidance and professional selection. - Petrozavodsk: «Petroc», p. 198.
6 Karandashev V.N. (2004) Schwarz Methods for the study of the individual values: concept and guidance l VN pencils - SPb.: Rech,-p. 70.

Downloads

Published

2017-01-17