Sympathetic joy as an antidote to the destructive envy

Authors

  • N. S. Аkhtaeva Казахский национальный университет им. aль-Фараби, Казахстан, г. Алматы
  • E. A. Тokhniyazova Казахский национальный университет им. aль-Фараби, Казахстан, г. Алматы

Keywords:

sense of sympathetic joy, the envy, communication, primary school children.

Abstract

The article gives a theoretical description of the phenomenon of feeling sympathetic joy. Paid special attention to primary school children feeling sympathetic joy. Friendly attitude to contemporary children occurs when direction is formed on the other child, developed the ability to understand his emotional state. It is important to focus on the other, not for themselves as soon as possible entered into the consciousness of the child. This, in turn, depends on the construction of the educational process by parents, caregivers, and teachers.The problem of the inability to cope with negative feelings at this time is especially acute in families and in schools. The authors highlighted the envy. Describes some of the reasons for this feeling. Possibilities of correctional work with a sense of envy through developing a sense of sympathetic joy. The paper shows the experimental experience of the authors in the diagnosis of feeling sympathetic joy and make appropriate conclusions. 

References

1. Мясищев В.Н. Психология отношений. – M., 2003. – 400 с.
2. Насретдинова А.Ф. Тренинг общения // Психология в Казахстане, 2008. № 4 (10). – С. 21 – 23.
3. Вагин И.O. Психология зла. Практика решения конфликтов. – Спб.: Питер, 2001. – 192 с.
4. Божович Л.И. Проблемы формирования личности. 2-е изд. / Под ред. Д.И. Фельдштейна. – М.: Институт практической психологии, – NPO «MODEK», 1997. - 352 с.
5. Давыдов В.В. Проблемы развивающего. – М.: Педагогика, 1986 – 240 с.
6. Рубинштейн С.Л. Человек и мир. – Спб.: Питер, 2003. – 512 с.
7. Сухомлинский В.A. O воспитании. – М.: Педагогика, 1979. – 470 с.
8. Абраменкова В.В. Сорадование и сострадание в детской картине мира. – М .: EKO, 1999. – 224 с.
9. Бубер М. Два образа веры / Под ред. П.С. Гуревича и др. – М.: Республика, 1995. – 464 с.
10. Бодалев A.A. Воспитание и понимание человека. – М.: МГУ, 1982. – 200 с.
11. Возрастания и педагогическая психология 3-е изд. / Под ред. И.В. Дубровина, A.M. Прихожан, В.В. Зацепина. – М, 2005. – 320 с.
12. Смирнова E.O. Oбщение, деятельность и межличностные отношения в концепции М.И. Лисиной // Вопросы психоло-
гии, 2009. № 2. – С. 116-126.

1. Myasishchev V.N. Psikhologiya otnosheniy. – M., 2003. – 400 s.
2. Nasretdinova A.F. Trening obshcheniya // Psikhologiya v Kazakhstanskoy, 2008. № 4 (10). – S. 21 – 23. 3 Vagin I.O. Psikhologiya zla. Praktika resheniya konfliktov. – SPb.: Piter, 2001. – 192 s.
4. Bozhovich L.I. Problemy formirovaniya lichnosti 2-е izd. / Pod red. D.I. Fel`dshteyna – М.: Institut prakticheskoy psikhologii,– NPO «MODEK», 1997. – 352 s.
5. Davydov V.V. Problemy razvivayushchego. – М.: Pedagogika, 1986 – 240 s.
6. Rubinshtein S.L. Chelovek i mir. – SPb.: Piter, 2003. – 512 s.
7. Sukhomlinskiy V.A. O vospitanii. – М.: Pedagogika, 1979 – 470 s.
8. Аbramenkova V.V. Soradovanie i sostradanie v detskoy kartine mira. – М.: EKO, 1999. – 224 s.
9. Buber M. Dva obraza very / Pod red. P.S. Gurevicha i dr. – М.: Respublika, 1995. – 464 s.
10. Bodalev A.A. Vospriyatie i ponimanie cheloveka. – М.: МGU, 1982. – 200 s.
11. Vozrastnaya i pedagogicheskaya psikhologiya 3-е izd. / Pod red. I.V. Dubrovina, A.M. Prikhozhan, V.V. Zatsepina. – М, 2005.– 320 s.
12. Smirnova E.O. Obshchenie, deyatel`nost` i mezhlichnostnye otnosheniya v kontseptsii M.I. Lisinoy // Voprosy psikhologii, 2009. № 2. – S. 116-126.

Downloads

Published

2013-04-25