The peculiarities of research of the individual ethnocultural microenvironment in the system of ethnosocial work

Authors

  • Zh. Kh. Kendirbekova Карагандинский государственный уни верситет им. Е.А. Букетова

Keywords:

microenvironment, ethnocultural microenvironment, non-institutional ethnocultural microenvironment, ethnocultural position of a person, ethnosocial work, non-institutional ethnocultural environment.

Abstract

Polyethnic composition of the population highlights the problem of preservation of ethnic harmony. Ethno-social work is one of the directions in solving this problem. Necessity definitions of key environmental com-ponents, the impact of which will make it possible to promote the devel-opment of positive ethnosocial relations of personality and effective inter-national cooperation. Ethnocultural microenvironment provides a Central link, accumulating actual social needs and characteristics of ethnocommu-nicative contacts of the individual. The research of ethno-cultural environ-ment is the very important step in determining the content of ethno-social work. The article presents the results of a methodological study of the structure, process diagnostics, conditions, methods of efficiency, major components of the study of individual ethno-cultural microenvironment, the impact of this phase on the efficiency of the ethno-social work.

References

1. Послание Президента Республики Казахстан - Лидера нации Нурсултана Назарбаева народу Казахстана «Стратегия «Казахстан-2050»: новый политический курс состоявшегося государства». –http://www.akorda.kz/ru/category/gos_programmi_ razvitiya.
2. Soydan H., Jergeby U., Olsson E., Harms-Ringdal M. Socialt arbete med etniska minoriteter. En litteraturöversikt. – Stock-holm: Liber, 1999. – 114 b.
3. Williams Ch., Graham M. Social Work in Europe Race and Ethnic Relations. – Abingdon: Edited by Routledge, 2013. – 162 p.
4. Харчев А. Г. Социология воспитания. – М.: Политиздат, 1991. – 222 с.
5. Буева Л.П. Социальная среда и сознание личности. – М.: Мысль, 1968. – 268 с.
6. Бродский Ю.С. Педагогизация среды как социально-педагогический результат интеграции воспитательного взаимо-действия. – Екатеринбург: Союз, 1993. – 220 с.
7. Агеев В.С. Межгрупповое взаимодействие: социально-психологические проблемы. – М.: Изд-во Моск. ун-та, 1990. – 240 с.
8. Мудрик А.В. Введение в социальную педагогику. – М.: Издательство «Институт практической психологии», 1997. – 365 с.
9. Сужиков М.С. и др. Межнациональные отношения в Казахстане. – Алматы: Гылым, 1993. – 160 с.
10. Сычев Ю.В. Микросреда и личность. – М.: Мысль, 1974. – 192 с.
11. Петров И.Ф. Дифференциация культурных потребностей личности: социологический подход. – Кемерово: КемГУКИ, 2006. – 152 с.
12. Мясоедова Е.А. Подготовка студентов педвузов к исследованию педагогического потенциала среды: Дис. …канд. пед. наук. – Астрахань,1998. – 189 с.
13. Маликова Н.Р. Межнациональное общение: Методологические проблемы этносоциологического исследования.– М.:Ин-т социологии АН СССР, 1990. – 118 с.
14. Малинин Г.В. Мировоззренческие и социокультурные основания межнационального согласия: Дис. … докт. филос. наук. – Алматы, 1997. – 271 с.
15. Гражданская, этническая и региональная идентичность: вчера, сегодня, завтра / рук. проекта и отв. ред. Л. М. Дроби-жева. – М.: Российская политическая энциклопедия, 2013. – 485 с.
16. Миславский Ю.А. Саморегуляция и активность личности в юношеском возрасте. – М.: Педагогика, 1991. – 152 с.
17. Асипова Н.А. Научно-педагогические основы формирования культуры межнационального общения школьников: Дисс. … докт.пед.наук. – Алматы, 1998. – 350 с.
18. Аракелян О.В. Поликультурное образование в многонациональных школах в условиях мегаполиса. – М.: Издательcкий дом «ГраалЬ», 1999. – 154 с.
19. Методика исследования взаимодействия школы, семьи и общественности в воспитании учащихся /сост. А.М. Низова. – М.: Изд-во «Педагогическое общество», 1996. – 74 с.

1. Address by the President of the Republic of Kazakhstan, Leader of the Nation, Nursultan Nazarbayev «Strategy «Kazakhstan-
2050»: new political course of the established state». – http://www.akorda.kz/ru/category/gos_programmi_razvitiya.
2. Soydan H., Jergeby U., Olsson E., Harms-Ringdal M. Social work with ethnic minorities A literature review. - Stockholm:
Liber, 1999. – 114 pp.
3. Williams Ch., Graham M. Social Work in Europe Race and Ethnic Relations. – Abingdon: Edited by Routledge, 2013. - 162 pp.
4. Kharchev A. G. Sociology of education. - Moscow: Politizdat, 1991. – 222 pp.
5. Bueva L. P. Social environment and the consciousness of the person. - Moscow: Mysl’, 1968. – 268 pp.
6. Brodsky Y. S. Pedagogical environment as a socio-pedagogical result of integration of educational interaction. - Ekaterinburg:
Union, 1993. – 220 pp.
7. Ageyev V. S. Interaction among groups: social and psychological problems. – Moscow: Moscow University Press, 1990. – 240 pp.
8. Mudrik A.V. Introduction to social pedagogy. - Moscow: Publishing house «Institute of practical psychology», 1997. – 365 pp.
9. Suzhikov M. S., and others. Interethnic relations in Kazakhstan. – Almaty: Gylym, 1993 – 160 pp.
10. Sychev Y. V. Microenvironment and personality. Philosophical and sociological aspects. – Мoscow: Mysl’, 1974. – 192 pp.
11. Petrov I. F. Differentiation of the cultural needs of the individual: a sociological approach. - Kemerovo: KemGUKI, 2006.– 152 pp.
12. Myasoedova E. A. Training of students of pedagogical institutes to study the pedagogical potential of the environment: Dis.
... of candidate of pedagogical Sciences. – Astrakhan, 1998. – 189 pp.
13. Malikova N. R. Interethnic communication: Methodological problems of ethnosociological studies – Moscow: Institute of
sociology of the USSR Academy of sciences, 1990 – 118 pp.
14. Malinin G. V. Philosophical and socio-cultural basis of ethnic harmony: Di.s ... of doctor of philosophy Sciences. -A lmaty, 1997. – 271 pp.
15. Civil, ethnic and regional identity: yesterday, today, tomorrow / project Manager and resp. edited by L. M. Drobizheva. -
Moscow: Russian political encyclopedia, 2013. – 485 pp.
16. Mislavsky Y.A. Self-regulation and activity of personality in adolescence. – M.: Pedagogy, 1991. – 152 pp.
17. Asipova N.A. Scientific-pedagogical bases of formation of culture of interethnic communication students: Dis. ... of doctor
of pedagogical Sciences. - Almaty, 1998. – 350 pp.
18. Arakelyan O. V. Multicultural education in a multicultural schools in a metropolis. - Moscow: Publishing house «Grail», 1999. – 154 pp.
19. Technique of studying the interaction of school, family and community in the education of students. / Compiler A.M. Nizova.
- Moscow: Publishing house «Pedagogical Society», 1996 - 74 pp.

Downloads

Published

2015-06-19