Subjectness and paternalism of modern youth in the system of professional career formation

Authors

  • V. S. Biskup Тернопольский национальный экономический университет, Тернополь, Украина

Keywords:

subject, paternalism, youth, career, career competence, subject education, tolerance.

Abstract

In the introduction we specify the object of research – the young people at
the stage of inclusion in professional and career space. The aim of the study is to
examine the conditions for the formation of subject, that is the responsible attitude
of young people towards privacy and disclosure of paternalistic attitudes of the
modern youth.
The main part disclosed understanding of subject as an independent, respon-
sible for their own choice person with an active lifestyle. It was determined that
young people due to the peculiarities of their social position are especially vulner-
able to threats of formation of dependent behavior, which develops as a result of
paternalistic expectations, trustee attitude of social institutions to their conditions
of life.
It is stated that the implementation and building of professional career helps
to overcome indecision and gives the opportunity to include young people in the
system of industrial relations, self-designing their way of life, to engage in competi-
tive interactions with other subjects of career processes. The development of career
competence facilitates the formation of young people as full-fledged subjects of
career advancement.
The necessity of development of the subject education of youth with the aim
of developing their values of personal uniqueness and formation of active life posi-
tion is set.
The essence of tolerance as a necessary indicator of social maturity of a person
that is able to withstand the pressure of divergent social attitudes, and the need to
create a tolerant environment in which there are opportunities for equal subject-
subject interactions are disclosed.

References

1. Брушлинский, А. В. Проблемы психологии субъекта / А. В. Брушлинский. – М.: Институт психологии РАН, 1994. –
109 с.
2. Рубинштейн, С.Л. Основы общей психологии / С. Л. Рубинштейн – СПб.: Питер, 2007. – 713 с.
3. Абульханова, К.А. Принцип субъекта в отечественной психологии / К.А. Абульханова // Психология. Журнал
Высшей школы экономики. – 2005. – Т. 2. – №4. – С. 3–21.
4. Нікітіна, І. В. Суб`єктне самовизначення молодої людини в період повноліття: монографія / І. В. Нікітіна. – К.:
НУХТ, 2008. – 192 c.
5. Лекторский, В. А. Субъект в истории философии: проблемы и достижения / В.А. Лекторский // Методология и
история психологии. – 2010. – Т.5. – Выпуск 1. – С. 5 – 18.
6. Фуко, М. Герменевтика субъекта: Курс лекций, прочитанных в Коллеж де Франс в 1981 – 1982 учебном году / М.
Фуко. – СПб.: Наука, 2007. – 677 с.
7. Кимелев, Ю.А. «Субъект» и «субъективность» в современной западной социальной философии: аналитический
обзор / Ю.А. Кимелев. – М.: РАН. ИНИОН, 2006. – 95 с.
8. Вебер, М. Избранные произведения: Пер. с нем. / М. Вебер. / Сост., общ. ред. и послесл. Ю. Н. Давыдова; Предисл.
П. П. Гайденко. – М.: Прогресс, 1990 – 808 с.
9. Попов, А.В. Патернализм / А.В. Попов // Новая философская энциклопедия: [в 4т.] / Ин-т философии РАН, Нац.
обш.-научн. фонд; Научно-ред. совет: предс. В. С. Степин, заместители предс: А. А. Гусейнов. Г. Ю. Семигин, уч. секр.
А.П.  Огурцов. – М.: Мысль, 2010. – Т. III. – С. 209.
10. Селигман, М. Новая позитивная психология: Научный взгляд на счастье и смысл жизни: пер. с англ. / М. Селигман
– М.: Издательство «София», 2006. – 368 с.
11. Головаха, Е. И., Демократизация общества и развитие личности: От тоталитаризма к демократии. / Е.И. Головаха,
И.Э.Бекешкина, В.С.Небоженко. – К.: Наук. думка, 1992. – 128 с.
12. Кара-Мурза, С.Г. Государственный патернализм – цивилизационное измерение / С.Г. Кара-Мурза // Научный
эксперт. – 2009. – №12. – С. 16-24.
13. Грановеттер, М. Экономическое действие и социальная структура: проблема укорененности / М. Грановеттер //
Экономическая социология. – 2002. – Т. 3, № 3. – С. 44–58.
14. Журавлева, Л.А., Завьялова, Н.В. Молодежь как инновационная социальная общность / Л.А. Журавлева,
Н.В.  Завьялова // Образование и наука. – 2013. – № 4 (103). – С. 77 – 90.
15. Алиев, В.В. Основы исследования социальной субъектности молодежи // В.В. Алиев // Знание. Понимание. Умение
– 2015. – №1 – С. 152 – 161.
16. Ясна, І. Суб’єктна парадигма як основа сучасного підходу до освіти / І. Ясна // Вісник Донецького національного
університету, 2014. – № 1-2. – С. 509–514.
17. Holt, J. The New, Soft Paternalism [Электронный ресурс] / The New York Times Magazine. Mode of access: http://www.
nytimes.com/2006/12/03/magazine/03wwln_lede.html?_r=0 – Date of access: 15.08.2016.
18. Липовецки, Ж. Эра пустоты: Эссе о современном индивидуализме / Ж. Липовецьки – СПб.: «Владимир Даль», 2001.
– 336 с.
19. Фурман, А. В., Шаюк, О. Я. Толерантність як предмет онтофеноменологічного дискурсу / А.В. Фурман, О.Я. Шаюк.
// Психологія і суспільство. – 2015. – №3 – С. 31 – 61.
20. Мальцева, О. А. Принципы и направления формирования толерантной среды в образовательном пространстве вуза
/ О.А. Мальцева // Вестник Тюменского государственного университета. – 2011. – №9. – С. 115 – 121.
References
1. Brushlinskiy A.V. Problems of psychology subject [Problemy psikhologii sub»ekta]. Moscow, 1994, 109 p. (In Russian)
2. Rubinstein S.L., Fundamentals of general psychology. [Osnovy obshchei psikhologii]. St. Petersburg, 2007, p. 713. (In Russian)
3. Abulkhanova K.A. The principle actor in the national psychology [Printsip sub»ekta v otechestvennoi psikhologii]. Psikhologiia.
Zhurnal Vysshei shkoly ekonomiki, 2005, vol,2, No. 3, pp. 3 – 23. (In Russian)
4. Nikitin I.V. Subjective determination of a youth during adulthood. [Sub`iektne samovyznachennia molodoi liudyny v period
povnolittia]. Kiev, 2008, 192 p. (in Ukrainian)
5. Lektorskiy V.A. The subject of the history of philosophy: problems and achievements [Sub»ekt v istorii filosofii: problemy
i dostizheniya]. Metodologiia i istoriia psikhologii, 2010, Vol.5, pp. 5 – 18. (In Russian)
6. Foucault M. The hermeneutics of the subject: lectures at the College de France 1981-1982 [Germenevtika sub»ekta: Kurs
lektsii, prochitannykh v Kollezh de Frans v 1981 – 1982 uchebnom godu]. St. Petersburg, 2007, 677 p. (In Russian)
7. Kimelev Y. A. «Subject» and «subjectivity» in contemporary western social philosophy: an analytical review [«Sub’ekt» i
«sub’ektivnost» v sovremennoy zapadnoy sotsialnoy filosofii: analiticheskiy obzor]. Moscow, RAN. INION, 2006, 95 p. (In Russian)
8. Weber M. Selected Works [Izbrannye proizvedenija]. Moskow, 1990, 808 p. (In Russian)
9. Popov A.V. Paternalism [Paternalism]. Novaja filosofskaja jenciklopedija, 2010, vol. 3, p. 209. (In Russian)
10. Seligman M. New Positive Psychology: Scientific opinion on happiness and the meaning of life [Novaja pozitivnaja psihologija:
Nauchnyj vzgljad na schast’e i smysl zhizni]. Moscow, 2006, 368 p. (In Russian)
11. Golovakha E. I. Democratization of society and personal development: from totalitarianism to democracy. [Demokratizacija
obshhestva i razvitie lichnosti: Ot totalitarizma k demokratii]. Kiev, 1992, 128 p. (In Russian)
12. Kara-Murza S. G. State paternalism – civilizational dimension. [Gosudarstvennyj paternalizm – civilizacionnoe izmerenie].
Nauchnyj ekspert, 2009, No.12, p. 16-24. (In Russian)
13. Granovetter M. Economic Action and Social Structure: The Problem of Embeddedness. [Ekonomicheskoe dejstvie i
social’naja struktura: problema ukorenennosti]. Ekonomicheskaja sociologija, 2002, vol. 3, № 3, pp. 44–58. (In Russian)
14. Zhuravleva L. A., Zavyalova N. V. Youth as an innovative social community. [Molodezh’ kak innovacionnaja social’naja
obshhnost’]. Obrazovanie i nauka, 2013, No. 4 (103), pp. 77 – 90. (In Russian)
15. Aliyev V. V. Basics of social research subjectivity youth. [Osnovy issledovaniia sotsial’noi sub»ektnosti molodezhi].
Znanie. Ponimanie. Umenie., 2015, No.1, pp. 152 – 161. (In Russian)
16. Jasna I. Subjective paradigm as the basis of the modern approach to education. [Subiektna paradyhma yak osnova suchasnoho
pidkhodu do osvity]. Vіsnik Donets’kogo natsіonal’nogo unіversitetu, 2014, No. 1-2, pp. 509–514. (in Ukrainian)
17. Holt, J. The New, Soft Paternalism. The New York Times Magazine. Mode of access: http://www.nytimes.com/2006/12/03/
magazine/03wwln_lede.html?_r=0 [Electronic resource].
18. Lipovetsky J. The Age of Emptiness: Essays on Contemporary Individualism [Era pustoty: Esse o sovremennom individualizme].
St. Petersburg, 2001, 336 p. (In Russian)
19. Furman A, V., Shayuk O. J. Tolerance as a subject ontophenomenological discourse [Tolerantnist yak predmet ontofenomenolohichnoho
dyskursu]. Psykholohiia i suspilstvo, 2015, No. 3, pp. 31 – 61. (in Ukrainian)
20. Maltseva O. A. Principles and directions of formation of tolerant environment in the educational space of the university
[Printsipy i napravleniia formirovaniia tolerantnoi sredy v obrazovatel’nom prostranstve vuza]. Vestnik Tiumenskogo gosudarstvennogo
universiteta, 2011, No. 9, pp. 115 – 121. (In Russian)

Downloads

Published

2017-01-17

Issue

Section

Article foreign colleagues