The formation of social competence of future teachers-psychologists

Authors

  • E. K. Zhunusova Государственный университет имени Шакарима города Семей, Республика Казахстан, г. Семей
  • G. S. Tursungozhinova Государственный университет имени Шакарима города Семей, Республика Казахстан, г. Семей
  • A. Zh. Kabdualieva Казахстанский инновационный университет, Республика Казахстан, г. Семей

Keywords:

competence, social adaptation, education, personality, reflexive abilities.

Abstract

The article is devoted to the topical problem of modern pedagogical compe­tence of personnel. Special attention is paid to the formation of social competence of future teachers-psychologists. The article shows that it is necessary to build the social competence by increasing the efficiency of professional future teachers-psy­chologists training. The article also is determining a complex of pedagogical condi­tions that assist in formation of social competence of teachers - psychologists: en­richment of educational material for courses situations of social interaction; the use of a variety of active teaching methods aimed at building the intellectual, Gnostic, emotional, reflective and behavioural components of social competence.

In this article, theoretically based indicators of formation of social competence of future specialists: intellectual-cognitive, emotional-reflective, behavioral.

References

Литература
1 http://resteqio.ru/plan-raboty-pedagoga-psikhologa/
2 Дроздикова - Зарипова А.Р.,КалацкаяН.Н. Развитие профессиональных компетенций студентов, будущих школьных психологов I Studia Edukacyjne //Wydawnictwo Naukowe UAM, Poznan, 2013,- Vol.27. - Pp.271-283.
3 Каримова Л.Ш. Сущность социальной компетенции личности II Ученые записки КСГК. Научно-практическое издание. - Казань: Альфа, 2008. - С. 19- 21.
4 Басова В.М. Теория и практика формирования социальной компетентности личности: Учебное пособие к спецкурсу. - Кострома: КГУ им. Н.А.Некрасова, 2004. - 188 с.
5 Бахтеева С.С. Формирование социальной компетентности специалиста в процессе обучения иностранному языку в вузе экономического профиля: авторефератдисс. - Казань, 2001. -20 с.
6 Калинина Н.В., Лукьянова М.И. Психологические аспекты развития социальной компетентности школьников. - Ульяновск, 2003. - 207 с.
7 Белоцерковец Н.И. Формирование социальной компетентности детей 3-7 лет в условиях открытого доступа образовательного учреждения: автореферат дисс. - Ставрополь, 2002. - 18 с.
8 Казанцева О.В. Особенности проведения психологической игры Г.Хорша и ее влияние на развитие социальной компетентности II Социальная психология в семейной терапии. - 1999. -№ 1.-С. 37-41.
9 Данилов С.В. Особенности образовательного процесса как фактор политической социализации учащихся: дне. канд. психол. наук. - Самара, 2003.
10 Лупанова Н.А. Педагогические условия формирования у будущего учителя социальной компетентности: автореферат дисс. канд.пенд.наук. - Тула, 2002. - 19 с.
11 Ткаченко Е.В., Елазунов А.Т. Базовое профессиональное образование. Проблемы регионализации и развития. - Чебоксары: Изд.-во Чуваш, ун-та, 2001. - 253 с.
12 Шадриков В.Д. Новая модель специалиста: инновационная подготовка и компетентностный подход II Высшее образование сегодня. - 2004. - №8.
13 Вербицкий А.А. Компетентностный подход и теория контекстного обучения. - М.: ИЦПКПС, 2004. - 84 с.
14 Климов Е.А. Писхология: воспитание, обучение: учеб, пособие для студентов вузов. - М.: ЮНИТИ, 2000. - 181 с.
15 http://festival.lseptember.ru/articles/580861/

References
1 http://resteqio.ru/plan-raboty-pedagoga-psikhologa/
2 Drozdikova-Zaripova A.R, Kalazkaya N.N. (2013) Development of professional com-petences of students, future school psychologists/ Studia Edukacyjne //Wydawnictwo Naukowe UAM, Poznan.-Vol.27 P.271-283. (In Poland)
3 Karimova L. W. (2008) The Essence of social competence of personality ll scientific notes XGC. Scientific - practical edi¬tion. -Kazan: Alpha. P.19-21. (InRussian)
4 Basova V. M. (2004) Theory and practice of formation of social competence of personality: a textbook for the course. - Kostroma: KSU. N. And.Nekrasov. P.188. (In Russian)
5 Bakhteeva, S. S. (2001) Formation of social competence of a specialist in the process of foreign language teaching in higher education institution of economic profile: an abstract of the dissertation . - Kazan. P.20. (In Russian)
6 Kalinina N. In., Lukyanova M. I. (2003) Psychological aspects of development of social competence of students. Uly¬anovsk, p. 207. (In Russian)
7 Belotserkovets N. I. (2002) Formation of social competence of children 3-7 years old in an open access educational institu¬tion: dissertation abstract -dissertation. Stavropol, -p. 18. (In Russian)
8 Kazantseva О. V. (1999) Features of psychological games in Horsham and its impact on the development of social compe¬tence ll Social psychology in family therapy. № 1,- P. 37-41.
9 Danilov С. B. (2003) Peculiarities of the educational process as a factor of political socialization of students: Dis.candidate. psychol. Sciences: Samara. (In Russian)
10 Lupanova N. A. (2002) Pedagogical conditions of formation of future teacher’s social competence:the abstract dissertation ofthe candidate.pend.Sciences. Tula. P.14. (InRussian)
11 Tkachenko E. V., Glazunov A. T. (2001) Basic vocational education. Problems of regionalization and development. Che-boksary: Izd.-in Chuvash, University press. P.253. (In Russian)
12 Shadrikov V. D. (2004) New model of the specialist: innovative training and competence approach ll Higher education today. № 8.
13 Verbitsky A. A. (2004) Competence approach and the theory of contextual learning. M.: ICPPS. P.84.
14 Klimov E. A. Pyschology (2000) Education, training. Proc. A manual for students of universities.- M: UNITY/ P.181.
15 http://festival.lseptember.ru/articles/580861/

Downloads

Published

2017-01-17