Psychological features of sympathetic joy feeling primary school children.

Authors

  • N. S. Аkhtaeva Казахский национальный университет им. аль-Фараби, Казахстан, г. Алматы
  • E. A. Тokhniyazova Казахский национальный университет им. аль-Фараби, Казахстан, г. Алматы

Keywords:

sense of sympathetic joy, a real sense of sympathetic joy, imaginary feeling sympathetic joy, primary school children, the dynamic model.

Abstract

This article describes the dynamic model of a sense of sympathetic joy primary school children which is based on the results of the experimental work of the authors. The detailed description of one of the working methods, “If I was a wizard ...” and analysis. Studies V.V. Abramenkova showed that the sense of sympathetic joy of children under 7 years is complete. In our study, we saw the collapse of a sense of sympathetic joy in the real and the imaginary.Under a real sense of sympathetic joy, we mean little controlled verbal and nonverbal behavior. Under an imaginary sense of sympathetic joy means controlled behavior, such as writing, where primary school children asked to describe their behavior in an imaginary situation.

 

References

1. Смирнова Е.О. Истоки отзывчивости // Психологическая наука и образование. – 2001. – №2. – С. 50-58.
2. Усманова Ж. Этико-экологическое воспитание старших дошкольников средствами природы в детском саду // Поиск. – 2010. – № 2. – С. 244 -253.
3. Осорина М.В. Секретный мир детей в пространстве мира взрослых. – СПб.: Речь, 2004. - 276 с.
4. Божович Л.И. Проблемы формирования личности 2-е изд. / под ред. Д.И. Фельдштейна. – М.: Институт практической психологии, Воронеж- НПО «МОДЭК», 1997. – 352 с.
5. Лисина М.Я., Шерьязданова Х.Т. Специфика восприятия и общения у дошкольников. – Алма-Ата: Мектеп, 1989. – 76 с.
6. Смирнова Е.О. Становление межличностных отношений в раннем онтогенезе // Вопросы психологии. – 1994. № 6. – С.5-15.
7. Абраменкова В.В. Половая дифференциация и межличностные отношения в детской группе // Вопросы психологии. – 1987. – № 5. – С. 70-78.
8. Betwixt & Between Patterns of Masculine and Feminine Initiation / Ed Louise Mahndi, La Salle, Illinois, 1987. - 513 pages.
9. Абраменкова В.В. Социальная психология детства: учебное пособие – М.: ПЕР СЭ, 2008. – 431 с.
10. Абраменкова В.В. Сорадование и сострадание в детской картине мира. – М.: ЭКО, 1999. – 224 с.

1. Smirnova E.O. Istoki otzyvchivosti // Psikhologicheskaya nauka iI obrazovanie. – 2001. – №2. – S. 50-58.
2.Usmanova Zh. Etiko-ekologicheskoe vospitanie starshikh doshkol`nikov sredstvami prirody v detskom sadu // Poisk. – 2010. – № 2. – S. 244 -253
3. Osorina M.V. Sekretnyy mir detey v prostranstve mira vzroslykh. – SPb.: Rech`, 2004. - 276 s.
4. Bozhovich L.I. Problemy formirovaniya lichnosti 2-е izd. / Pod red. D.I. Fel`dshteyna - М.: Institut prakticheskoy psikhologii, - NPO «MODEK», 1997. – 352 s.
5. Lisina M.Ya., Sher`yazdanova Kh.T. Specifika vospriyatiya i obshchenia u doshkol`nikov. – Alma-Ata: Mektep, 1989. – 76 s.
6. Smirnova E.O. Stanovlenie mezhlichnostnykh otnosheniy v rannem ontogeneze // Voprosy psikhologii. – 1994. – № 6. – S. 5-15.
7. Аbramenkova V.V. Polovaya differentsiatsiya i mezhlichnostnye otnosheniya v detskoy gruppe // Voprosy psikhologii. – 1987.– № 5. – S. 70-78.
8. Betwixt & Between Patterns of Masculine and Feminine Initiation / Ed Louise Mahndi, La Salle, Illinois, 1987. – 513 pages.
9. Аbramenkova V.V. Sotsial`naya psikhologiya detstva: Uchebnoe posobie – М.: PER SE, 2008. – 431 s.
10. Аbramenkova V.V. Soradovanie i sostradanie v detskoy kartine mira. – М.: EKO, 1999. – 224 s.

Downloads

Published

2013-02-01