Theoretical and empirical study of self-esteem of young people.

Authors

  • N. K. Toksanbaeva Әл-Фараби атындағы Қазақ ұлттық университеті
  • H. T. Naubaeva Жансүгіров атындағы Жетісу мемлекеттік университеті
  • S. B. Abdeeva Жансүгіров атындағы Жетісу мемлекеттік университеті
  • A. Ibadilaeva Жансүгіров атындағы Жетісу мемлекеттік университеті
  • S. M. Usenova М.Х. Дулати атындағы Тараз мемлекеттік университеті

Keywords:

Theoretical and practical study of self-assessment of young people. Оuth, self-esteem, self-awareness, interpretation, statistical values, psychology, personality, the «I» concept, motives, interests, abilities.

Abstract

This article examines the issues of self-identity, self-perception among others, the evaluation of their abilities and personal qualities. Self-assessment - is the realization of his personality, despite, to changing conditions. Self-awareness is one of the steps affect the self-esteem. Self-awareness at the same time closely linked to the sense of identity, mentally healthy people remember what happened in the past, remember what is happening in the present and looking forward to the future. Self-evaluation is an assessment of their behavior, thoughts, actions, self-esteem is a central component of personal development, self-acceptance and inner personality characteristics, it is important knowledge about the person himself. The development of the individual personality at some point is important in its self-evaluation.

References

1.Роджерс К. Несколько важных открытий // Вестн. Моск.ун-та. Сер.14, Психология. – М., 1990. №2. – С. 58-65.
2.(Роджерс К. К науке о личности // История зарубежной психологии. Тексты.- М., 1986. – С. 200-230).
3.Левин. К. Определение понятия «поле в данный момент» / Хрест. по историй психологии: Период открытого кризиса. Начало 10-х – середина – 30-х годов ХХ в. – М.: Изд-во Моск. ун-та, 1980. – С. 131-145.
4.Ананьев Б. Г. О проблемах современного человекознания. – М.: «Наука», 1977. – C 380.
5.Рубинштейн С. Л. Человек и Мир / Проблемы общей психологии. – М.: Педагогика, 1973. – С. 424.
6.Выготский С. Л. Развитие высших психических функций. – М.: Изд-во АПН РСФСР, 1960. – С 500.
7.Абеуова И. А., Тащиева И. С. Самооценка и ее влияние на трудности в общении. Международная научно-практическая конференция. – Алматы, 2003. – 423 с. [23, 423б]).
8.Кон И. С. Психология юношеского возраста. – М., 1982. – 207 с.
9.Серебрякова Е. А. Уверенность в себе и условия ее формирования у школьников // Вестн. Ленинг. ун-та. – Л., 1981. – №3 – С. 15-24. [9, 15-24 б.
10.Славина Л. С. Дети с аффективным поведением. – М.: Изд-во «Просвещение», 1966. – C. 150 [10, 150 б].
11.Божович Л. И., Благонадежина Л. В. Изучение мотивации поведения детей и подростков. – М., 1972. – С. 39. [11, 39 б].
12.Эльконин Д. Б. Психология игры. – М., «Педагогика», 1978 – C. 304.
13.Фромм Э. Анатомия человеческой деструктивности: пер.с.нем. Э. Телятниковой. – М.: Аст, 2004. – С. 635.
14.Роджерс К. Несколько важных открытий // Вестн. Моск.ун-та. Сер.14, Психология. – М., 1990. №2. – С. 58-65.
15.Столин В. В. Самосознание личности. – М.: МГУ, 1983. – С. 284.
16.Пантилеев С. Р. Самоотношение как эмоционально-ценностная система. – М.: МГУ, 1991. – C. 108.
17.Сарджвеладзе. Н. И. Личность и ее взаимодействие с социальной средой. – Тблиси, 1989. – C. 475.

1.Rodzhers K. Several important discoveries // Vestn. Mosk.un-ta. Ser.14, Psychology. – M., 1990. №2. – P. 58-65.
2.(Rogers KK science of personality // History foreign psychology. Teksty. – M., 1986. – S. 200-230).
3.Levin. K. The definition of «field at the moment» / Chrest. on the history of psychology: the open time of crisis. The beginning
of the 10th - mid - 30s of the twentieth century. – M .: Izd. University Press, 1980. – S. 131-145.
4.Ananev B.G. On the problems of modern human science. - M .: «Science», 1977. – P 380.
5.Rubinshteyn SL Man and the World / Problems of General Psychology. – M .: Pedagogy, 1973. – 424 pp.
6.Vygotsky SL The development of higher mental functions. – M .: APN RSFSR, 1960. – With 500.
7.Abeuova IA, Taschieva I. Self-assessment and its impact on communication difficulties. International scientific-practical
conference. – Almaty, 2003. – 423 p.
8.Kon Psychology of adolescence. – M., 1982. -207 p. 9.Serebryakova EA Confidence and conditions of its formation in
schoolchildren // Vestn. Lehning. University ta. – L., 1981. – №3 – S. 15-24.
10.Slavina LS Children with affective behavior. – M .: Publishing house «Enlightenment», 1966. – C. 150.
11.Bozhovich LI, Blagonadezhina L.V. Study of motivation behavior in children and adolescents. – M., 1972. – S. 39.
12.Elkonin DB Psychology game. – M., «Pedagogy», 1978 – page 304.
13.Fromm E. Anatomy of Human Destructiveness: per.s.nem. E. Telyatnikova. – M .: AST, 2004. – 635 p.
14.Rodzhers K. Several important discoveries // Vestn. Mosk.un-ta. Ser.14, Psihologiya. – M., 1990. №2. – P. 58-65.
15.Stolin VV self-consciousness. – M .: MSU, 1983. – P. 284.
16.Zhakypov SM Psychological structure of the learning process. – Almaty: Kazakh University, 2004, 312 p.
17.Sardzhveladze. NI personality and its interaction with the social environment. – Tblisi, 1989. – C. 475.

Downloads

Published

2015-06-19